Record Details

Інклюзивна діагностика та стимулювання учнів нульових класів початкової школи Словацької Республіки

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729812/
https://aqce.com.ua/vipusk-n15-2020/shilonova-vkljajn-vgladush-v-inkljuzivna-diagnostika-ta-stimuljuvannja.html
 
Title Інклюзивна діагностика та стимулювання учнів нульових класів початкової школи Словацької Республіки
Инклюзивная диагностика и стимулирование учеников нулевых классов начальной школы Словацкой Республики
Inclusive diagnosis and stimulation of lower grades students of the primary school in the Slovak Republic
 
Creator Шилонова, В.
Кляйн, В.
Гладуш, В. А.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description Наукове дослідження зосереджене на проблемі інклюзивної діагностики та стимулювання соціально незахищених учнів, що навчаються в нульових класах початкових шкіл Словацької Республіки. Автори провели емпіричне дослідження, направлене на вимір ефективності застосування спеціальної програми стимулювання навчальної діяльності дітей після скринінгової діагностики (автори В. Шилонова, В. Кляйн, П. Шинкова, 2018). Метою дослідження було з'ясування наскільки є статистично значимі відмінності між результатами освітньої діяльності учнів початкової школи до та після їх стимулювання. Автори здійснили вимірювання рівня 38-ми показників на вході та виході (до та після педагогічного стимулювання). В кінці статті автори формулюють рекомендації педагогічним працівникам щодо теорії і практики організації освітньої діяльності, що ґрунтуються на результатах дослідження. Це підтверджує високу ефективність скринінгової орієнтаційної діагностики та подальшого стимулювання соціально незахищених учнів нульових класів початкової школи.
Научное исследование сосредоточено на проблеме инклюзивной диагностики и обучения социально незащищенных учеников, обучающихся в нулевых классах начальных школ Словацкой Республики. Авторы провели эмпирическое исследование, направленное на измерение эффективности применения специальной программы стимулирования учебной деятельности детей после скрининговой диагностики (авторы В. Шилонова, В. Кляйн, П. Шинкова, 2018). Целью исследования было выяснение насколько статистически значимые различия между результатами образовательной деятельности учащихся начальной школы до и после их стимулирования. Авторы провели измерения уровня 38-ми показателей на входе и выходе (до и после педагогического стимулирования). В конце статьи авторы формулируют рекомендации педагогическим работникам по теории и практике организации образовательной деятельности, основанные на результатах исследования. Это подтверждает высокую эффективность скрининговой ориентационной диагностики и дальнейшего стимулирования социально незащищенных учащихся нулевых классов начальной школы.
The research focuses on the problem of inclusive diagnosis and stimulation of disadvantaged students enrolled in lower grades of primary schools in the Slovak Republic. In recent years, the authors have prepared a number of methodological recommendations for pedagogical staff on the organization of screening diagnostics and stimulation of preschool children potentially to be enrolled in educational institutions with inclusive education. Observations show that a large proportion of preschool children are not ready to take part in primary school curricula for objective reasons, the main one is the lack of parental assistance. It is a category of socially disadvantaged children who need additional attention from the society and teaching staff. Therefore, an empirical study aimed at measuring the effectiveness of the application of a special program to stimulate the educational activity of children after screening diagnosis (by authors V. Shylonova, V. Klein, P. Shynkova, 2018). The purpose of the study was to find out how the differences between the educational performance of primary and secondary school students are statistically significant before and after their stimulation. The authors measured the level by 38 indicators at the input and output (before and after pedagogical stimulation), namely “Visual distinction of figure and background”, “Visual differentiation”, “Visual memory”, “Auditory differentiation of picture and background”, “Auditory differentiation”, “Aural memory”, “Tactile and kinesthetic perception”, “Body posture”, “Visual and auditory intermodality”, “Auditory and visual intermodality”, “Visual variability”, “Auditory variability”, “Drawing Figures”, “Lexical resource”, “Categorization”, “Size, quantity, order”, “Child behavior during group screening”, “Child behavior during individual exam”, “Self-knowledge”, “Speech, language, communication”, “Mathematical abilities”. The results of the indicators are processed using statistical and mathematical methods, which gives the study veracity and reliability. At the end of the article, the authors formulate recommendations for teaching staff on the theory and practice of organizing educational activities based on the research findings. This confirms the high efficiency of screening orientation diagnosis and the further stimulation of socially disadvantaged students of primary school.
 
Publisher Панькова А. С.
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729812/1/%D0%86%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20%D0%B4%D1%96%D0%B0%D0%B3%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D1%82%D0%B0%20%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BC%D1%83%D0%BB%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%83%D1%87%D0%BD%D1%96%D0%B2%20%D0%BD%D1%83%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85%20%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%96%D0%B2.pdf
- Шилонова, В. (orcid.org/0000-0003-3347-925X <http://orcid.org/0000-0003-3347-925X>), Кляйн, В. (orcid.org/0000-0002-8895-0750 <http://orcid.org/0000-0002-8895-0750>) and Гладуш, В. А. (orcid.org/0000-0001-5700-211X <http://orcid.org/0000-0001-5700-211X>) (2020) Inclusive diagnosis and stimulation of lower grades students of the primary school in the Slovak Republic Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) (15). pp. 240-257. ISSN 2413-2578