Record Details

Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729967/
 
Title Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика
Integration in school natural science education: theory and practice
 
Creator Засєкіна, Тетяна Миколаївна
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
5 Мathematics. natural sciences
 
Description У монографії розкрито актуальну проблему педагогічної інтеграції в історичному її становленні та в контексті сучасних теорій навчання. Висвітлено теоретико-методологічні засади та практика упровадження інтегративного підходу в шкільній природничій освіті. Досліджено переваги й недоліки інтеграційних процесів в шкільній природничій освіті на основі аналізу історичного досвіду та у порівнянні із зарубіжним. Доведено, що інтегративний підхід є ефективним засобом формування цілісності і неперервності змісту шкільної природничої освіти, методологічною основою інтеграції знань і вмінь. Розроблено концепцію навчання природничих предметів як цілісної дидактичної системи на засадах інтегративного підходу, основою якої є проєктування інтегрованих результатів навчання учнів, реалізація міжпредметної, міжгалузевої та внутрішньопредметної інтеграції у навчанні окремих природничих предметів та інтегрованих курсів. Розглянуто різні моделі інтеграції природничої освіти (включаючи їх теоретико-методичне обґрунтування та навчально-методичне забезпечення) та на їх основі запропоновано прогностичну модель шкільної природничої освіти.
Для науково-педагогічних працівників, викладачів, учителів, здобувачів вищої освіти.
The monograph reveals the current problem of pedagogical integration in its historical formation and in the context of modern theories of learning. Theoretical and methodological principles and practice of implementing an integrative approach in school natural science education are highlighted. The advantages and disadvantages of integration processes in school natural science education are studied on the basis of the analysis of historical experience and in comparison with foreign one. It is proved that the integrative approach is an effective means of forming the integrity and continuity of the content of school natural science education, the methodological basis for the integration of knowledge and skills. The author developed the concept of teaching natural science subjects as a holistic didactic system that grounds on the integrative approach and based on the buildingof integrated learning outcomes of students, the realization of interdisciplinary, intersectoral and intradisciplinary integration in the teaching of individual natural science subjects and integrated courses. Various models of integration of natural science education are considered (including their theoretical and methodological substantiation and educational and methodical support) and on their basis the prognostic model of school natural science education is offered.
For scientific and pedagogical staff, lecturers, teachers, applicants for higher education.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2020
 
Type Monograph
PeerReviewed
 
Format image
text
 
Language uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729967/2/%D0%9E%D0%B1%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0_%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_%D0%97%D0%B0%D1%81%D1%94%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%B0.jpg
http://lib.iitta.gov.ua/729967/3/monografiya_integrachia.pdf
- Засєкіна, Тетяна Миколаївна (orcid.org/0000-0001-9362-5840 <http://orcid.org/0000-0001-9362-5840>) (2020) Integration in school natural science education: theory and practice Project Report. Педагогічна думка, м. Київ, Україна.