Record Details

Застосування цифрових технологій у дистанційному педагогічному оцінюванні здобувачів вищої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729820/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4365
10.33407/itlt.v82i2.4365
 
Title Застосування цифрових технологій у дистанційному педагогічному оцінюванні здобувачів вищої освіти
Применение цифровых технологий в дистанционной педагогической оценке соискателей высшего образования
Use of digital technologies in students distance pedagogical assesment at higher education applicants
 
Creator Шилонова, В.
Долинська, Е.
Гладуш, В. А.
Махиня, Т. А.
Бенч, О.Г.
Дудек, М.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті проаналізовано місце і роль педагогічного оцінювання в організації освітнього процесу закладів вищої освіти. Зазначено, що об’єктивні результати контролю знань є важливим складником у формуванні компетентнісного підходу до професійної підготовки сучасних фахівців. Висвітлено узагальнені теоретичні доробки вітчизняних та закордонних науковців з означеної проблеми, аналіз яких засвідчив, що педагогічне оцінювання завжди займало важливе місце в організації надання освітніх послуг. Наголошено, що основними формами контролю знань у закладах вищої освіти впродовж тривалого часу були і залишаються дотепер поточний, семестровий контроль та підсумкова атестація. З початком цифровізації освітньої діяльності з’явились об’єктивні умови здійснення педагогічного контролю за допомогою цифрових технологій. Світова пандемія спонукає до розширення можливостей та поліпшення якості педагогічного оцінювання результатів навчання здобувачів вищої освіти за допомогою технологій дистанційного навчання. Проаналізовано стан та потенційні можливості організації освітнього контролю результатів навчання за допомогою технологій дистанційного навчання в державних закладах вищої педагогічної освіти Словаччини, України, Польщі (Католицький університет в Ружомберку, ДЗВО «Університет менеджменту освіти», Державна вища школа технологій та економіки імені Броніслава Маркевича в Ярославі). З’ясовано, що в цих закладах вищої освіти на сучасному етапі існують належні умови для дистанційного навчання студентів з використанням LMS (eFront, Moodle). Водночас опитування суб’єктів освітнього процесу підтвердило гіпотезу про те, що науково-педагогічні працівники і студенти педагогічних спеціальностей не зовсім готові сприймати педагогічних контроль за допомогою технологій дистанційного навчання. Це значно ускладнює організацію об’єктивного контролю результатів навчання в період відсутності можливості спілкування віч-на-віч. З метою адекватної відповіді на запити сьогодення запропоновано комплекс заходів на рівні суб’єктів освітнього процесу щодо підготовки та проведення педагогічного оцінювання результатів навчання за допомогою цифрових технологій.
В статье проанализированы место и роль педагогического оценивания в организации образовательного процесса высших учебных заведений. Отмечено, что объективные результаты контроля знаний являются важной составляющей в формировании компетентностного подхода профессиональной подготовки современных специалистов. Освещены обобщенные теоретические наработки отечественных и зарубежных ученых по данной проблеме, анализ которых показал, что педагогическое оценивание всегда занимало важное место в организации предоставления образовательных услуг. Отмечено, что основными формами контроля знаний в учреждениях высшего образования на протяжении длительного времени было и остается текущий, семестровый контроль и итоговая аттестация. С началом цифровизации образовательной деятельности появились объективные условия осуществления педагогического контроля с помощью цифровых технологий. Мировая пандемия побуждает к расширению возможностей и улучшению качества педагогического оценивания результатов обучения соискателей высшего образования с помощью технологий дистанционного образования. Проанализировано состояние и потенциальные возможности организации образовательного контроля результатов обучения с помощью технологий дистанционного образования в государственных учреждениях высшего педагогического образования Словакии, Украины, Польши (Католический университет в Ружомберке, ДЗВО «Университет менеджмента образования», Государственная высшая школа технологий и экономики имени Бронислава Маркевича в Ярославе). Установлено, что в этих учреждениях высшего образования на современном этапе существуют надлежащие условия для дистанционного обучения студентов с использованием LMS (eFront, Moodle). В то же время опрос субъектов образовательного процесса подтвердил гипотезу о том, что научно-педагогические работники и студенты педагогических специальностей не совсем готовы воспринимать педагогический контроль с помощью технологий дистанционного образования. Это значительно усложняет организацию объективного контроля результатов обучения в период отсутствия возможности непосредственного общения. С целью адекватного ответа предложен комплекс мер на уровне субъектов образовательного процесса по подготовке и проведению педагогического оценивания результатов обучения с помощью дистанционных е-технологий.
The article deals with the analysis of the place and role of pedagogical assessment in the organization of the educational process in higher educational institutions. It was noted that objective results of knowledge control are an important component in the development of a competent approach to the training of modern professionals. The theoretical studies of domestic and foreign scholars on this issue were summarized. The analysis showed that pedagogical assessment have always taken an important place in the educational services organization. It was noted that the main forms of the knowledge control in higher educational institutions have long been, and continue to be, ongoing, semester control and final certification. With the beginning of the digitalization of educational activities, objective conditions for the implementation of pedagogical control with the help of digital technologies have been appeared. The World COVID- 19 crisis encourages the expansion of opportunities and improvement of pedagogical assessment of students’ knowledge results in higher educational institutions using distance learning technologies. Analysis of the status and potential of educational e-monitoring in the State higher educational institutions in Slovakia, Ukraine and Poland (Catholic University in Ruzomberok, SHEI «University of Educational Management», Bronisław Markiewicz State Higher School of Technology and Economics in Jaroslaw) was conducted. It has been established that these higher educational institutions currently have appropriate conditions for distance learning with students using the LMS (eFront, Moodle). At the same time, the survey of the subjects of the educational process confirmed the hypothesis that scientific and pedagogical staff and students of pedagogical specialties are not quite ready to accept pedagogical control with the help of distance learning technologies. This makes it more difficult to organize objective monitoring of learning outcomes at a time when there is no opportunity for offline communication. With a view to an adequate response, a range of measures at the level of the subjects of the educational process to prepare and conduct a pedagogical assessment of the results of the distance learning has been proposed.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729820/1/%D0%97%D0%90%D0%A1%D0%A2%D0%9E%D0%A1%D0%A3%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%A6%D0%98%D0%A4%D0%A0%D0%9E%D0%92%D0%98%D0%A5%20%D0%A2%D0%95%D0%A5%D0%9D%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%99%20%D0%A3%20%D0%94%D0%98%D0%A1%D0%A2%D0%90%D0%9D%D0%A6%D0%86%D0%99%D0%9D%D0%9E%D0%9C%D0%A3%20%D0%9F%D0%95%D0%94%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%9E%D0%9C%D0%A3%20%D0%9E%D0%A6%D0%86%D0%9D%D0%AE%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%86%D0%97%D0%94%D0%9E%D0%91%D0%A3%D0%92%D0%90%D0%A7%D0%86%D0%92%20%D0%92%D0%98%D0%A9%D0%9E%D0%87%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98.pdf
- Шилонова, В. (orcid.org/0000-0003-3347-925X <http://orcid.org/0000-0003-3347-925X>), Долинська, Е. (orcid.org/0000-0002-9801-814X <http://orcid.org/0000-0002-9801-814X>), Гладуш, В. А. (orcid.org/0000-0001-5700-211X <http://orcid.org/0000-0001-5700-211X>), Махиня, Т. А. (orcid.org/0000-0003-4065-0465 <http://orcid.org/0000-0003-4065-0465>), Бенч, О.Г. (orcid.org/0000-0002-3998-3062 <http://orcid.org/0000-0002-3998-3062>) and Дудек, М. (orcid.org/0000-0002-4108-7128 <http://orcid.org/0000-0002-4108-7128>) (2021) Use of digital technologies in students distance pedagogical assesment at higher education applicants Інформаційні технології і засоби навчання, 2 (82). pp. 243-265. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v82i2.4365
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v82i2.4365