Методика проєктування варіативного складника освітньої програми гімназії як чинника розроблення нового навчально-методичного забезпечення
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/729517/
http://ipvid.org.ua/products/2021_2/Statti/20.pdf |
|
Title |
Методика проєктування варіативного складника освітньої програми гімназії як чинника розроблення нового навчально-методичного забезпечення
Technique for designing a variable component of gymnasium curriculum as a factor of developing new educational and methodological support Методика проектирования вариативной составляющей образовательной программы гимназии как фактора разработки нового учебно-методического обеспечения |
|
Creator |
Пузіков, Дмитро Олегович
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.07 Management aspects of educational institutions 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті подано методику проєктування варіативного складника освітньої програми гімназії в процесі внутрішньошкільної науково-методичної роботи. Ця методика розглядається як упорядкована сукупність способів і прийомів проєктної діяльності, що визначає зміст і послідовність дій педагогічних працівників, які створюють і реалізують проєкт варіативного складника освітньої програми гімназії. Визначено статичну й динамічну характеристики цієї методики. До статичної характеристики методики належить опис суб’єктів проєктування і впровадження цього складника освітньої програми гімназії, його об’єкта, мети і завдань, процесу (етапів), засобів, очікуваного результату. До динамічної характеристики — опис етапів проєктування варіативного складника освітньої програми гімназії, а саме: організаційно-підготовчого, діагностувального, прогнозувального, конструювального, реалізаційного, регулятивного, оцінювально-діагностувального. У статті визначено вимоги до представлення розробленої методики на сторінках педагогічних видань.
The article presents the technique for designing a variable component of a gymnasium curriculum in the process of intraschool scientific and methodological work. This technique is considered as an ordered set of methods of project activities, which determines the content and sequence of actions of teachers aimed at creating and implementing a project of the variable component of the gymnasium curriculum. Static and dynamic characteristics of this technique are determined. The static characteristics of the technique include a description of the subjects of design and implementation of this component in the gymnasium curriculum, its object, goals and objectives, process (stages), means, expected results. The dynamic characteristic includes a description of the stages of designing a variable component of the gymnasium curriculum, namely: organizational and preparatory, diagnostic, forecasting, design, implementation, regulatory, evaluative and diagnostic. The article defines the requirements for the presentation of the technique in trade editions for teachers. The preparation of teachers for the application of this technique necessitates the selection of non-periodical editions that will best ensure the implementation of this task. Such non-periodical editions include trade editions. Among the trade editions for teachers, the pages of which can fully reflect the method of designing a variable component of the gymnasium curriculum in the process of inschool scientific and methodological work, create the necessary information and educational conditions to prepare teachers for the use of the technique. Prospects for further research are related to the creation, experimental testing and implementation of curricula to prepare teachers to design a variable component of the gymnasium curriculum, as well as development and experimental testing of professional editions in the process of intra-school scientific and methodological work. В статье представлена методика проектирования вариативной составляющей образовательной программы гимназии в процессе внутришкольной научно-методической работы. Эта методика рассматривается как упорядоченная совокупность способов и приемов проектной деятельности, определяющая содержание и последовательность действий педагогических работников, создающих и реализующих проект вариативной составляющей образовательной программы гимназии. Определены статическая и динамическая характеристики этой методики. К статической характеристике методики относится описание субъектов проектирование и внедрение этой составляющей образовательной программы гимназии, его объекта, цели и задач, процесса (этапов), средств, ожидаемого результата. К динамической характеристики - описание этапов проектирования вариативной составляющей образовательной программы гимназии, а именно: организационно-подготовительной, диагностической, прогнозирующей, конструирующей, реализационной, регулятивной, оценочно-диагностической. В статье определены требования к представлению разработанной методики на страницах педагогических изданий. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/729517/1/%D0%9F%D1%83%D0%B7%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%B2_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8F_%D0%9F%D0%A1%D0%9F_2021_2.pdf
- Пузіков, Дмитро Олегович (orcid.org/0000-0003-2630-6924 <http://orcid.org/0000-0003-2630-6924>) (2021) Technique for designing a variable component of gymnasium curriculum as a factor of developing new educational and methodological support Проблеми сучасного підручника (27). pp. 205-222. ISSN 2411-1309 |
|