Record Details

Психологічне значення життєстійкості задля ефективного розвитку підлітка в умовах освітнього середовища

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729459/
http://habitus.od.ua/journals/2020/19-2020/34.pdf
10.32843/2663-5208.2020.19.32
 
Title Психологічне значення життєстійкості задля ефективного розвитку підлітка в умовах освітнього середовища
Psychological Significance of Hardiness for Effective Adolescent Development in the Educational Environment
 
Creator Предко, Вікторія Володимирівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розкрито психологічний зміст феномену життєстійкості, основні його структурні компоненти, рівні існування та провідні характеристики. Розглянуто предиктори та механізми формування життєстійкості. Розкрито вплив життєстійкості на інші властивості психіки. Зроблено акцент на морально-психологічній складовій життєстійкості. Визначено основні функції життєстійкості, проаналізовано її значення в розвитку особистості-підлітка. Життєстійкість представлено як особистісний ресурс, який сприяє позитивному самоставленню, розвитку лідерських якостей, цілеспрямованості та витривалості. Вона є важливим чинником самодетермінації, адаптації та внутрішньої збалансованості. Основною психологічною особливістю життєстійкості є те, що вона допомагає мінімізувати негативні наслідки несприятливих зовнішніх впливів та перетворити їх на нові можливості, здобути автономність у своїй життєдіяльності. У статті охарактеризовано підлітковий вік як один з найважливіших етапів онтогенетичного розвитку, під час якого формуються життєві установки та ціннісні орієнтації особистості. Розкрито поняття освітнього середовища, як цілісний системно-організований освітній простір, який поєднує соціокультурні та соціоприродні чинники, сприяючи розкриттю індивідуальності кожного його учасника. Підкреслено його важливу роль у розвитку підлітка, зокрема формування його життєстійкості. Доведено, що саме від виховання та навчання залежить те, якою особистість стане, яким чином реалізовуватиметься, який рівень культури та моральних норм вона засвоїть. Зазначено, що реформування сучасної системи освіти покращить якість освітнього середовища та призведе до ефективного залучення особистості підлітка до культурно-соціальної взаємодії, надасть можливість здійснити цілеспрямоване формування його життєстійкості.
The article reveals the psychological content of the phenomenon of hardiness, its main structural components, levels of existence and leading characteristics. The main predictors and mechanisms of hardiness formation are considered. The influence of hardiness on other features of the psyche is revealed. Emphasis is placed on the moral and psychological component of hardiness. The main functions of hardiness are determined, its importance in the development of a teenage personality is analyzed. Hardiness is presented as a personal resource that promotes positive self-attitudes, leadership development, sense of purpose and endurance. It is an important factor in self-determination, adaptation and inner balance. The main psychological feature of hardiness is that it helps to minimize the negative consequences of unfavourable external influences and turn them into new opportunities, to gain autonomy in life. The article describes adolescence as one of the most important stages of ontogenetic development, during which life attitudes and value orientations of the individual are formed. The concept of the educational environment is revealed as an integral educational space that combines sociocultural and socio-natural factors, helping to show the individuality of each of its participants. Its important role in the development of the adolescent, in particular, the formation of his hardiness is emphasized. It is revealed that upbringing and training determine what kind of personality will be, how he will be realized, what level of culture and moral norms he will learn. It is noted that the reform of the modern education system will improve the quality of the educational environment and will lead to the effective involvement of the personality of an adolescent in cultural and social interaction, will allow for the purposeful formation of his hardiness.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729459/1/34.pdf
- Предко, Вікторія Володимирівна (orcid.org/0000-0001-5160-7636 <http://orcid.org/0000-0001-5160-7636>) (2020) Psychological Significance of Hardiness for Effective Adolescent Development in the Educational Environment Habitus (19). pp. 185-189. ISSN 2663-5208
10.32843/2663-5208.2020.19.32
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32843/2663-5208.2020.19.32