Record Details

Інтеграція інфомедійної грамотності у процес навчання української літератури в 5-6 класах Нової української школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730164/
http://visnyk.luguniv.edu.ua/index.php/vped/article/view/769
 
Title Інтеграція інфомедійної грамотності у процес навчання української літератури в 5-6 класах Нової української школи
Integration of Infomedia Literacy in the Process of Teaching Ukrainian Literature in Grades 5-6 of the New Ukrainian School
 
Creator Слижук, Олеся Алімівна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description У статті розкрито основні принципи та шляхи формування інформаційної та медійної грамотності учнів під час навчання української літератури в адаптивному циклі базової середньої освіти. Здійснено аналіз методичних матеріалів та наукової літератури про досвід впровадження інфомедійної грамотності в освітній процес. Узагальнено та обґрунтовано прийоми інтеграції художніх текстів та інших видів медіатекстів у процесі вивчення української літератури. З’ясовано, що застосування сучасних технологій розвитку критичного мислення, використання різних типів медіатекстів сприяють формуванню в учнів 5-6 класів читацької компетентності, розвивають навички роботи з інформацією, отриманою х художніх творів. У результаті такої системи роботи – учні 5-6 класів усвідомлено сприймають та аналізують літературні твори, розуміють їх актуальність, співвідносять із загальнокультурним контекстом, можуть виявити факти реальної дійсності, відображені у творах, та судження письменника про них.
The article reveals the basic principles and ways of forming information and media literacy of students during the study of Ukrainian literature in the adaptive cycle of basic secondary education. The analysis of methodical materials and scientific literature on the experience of introducing info media literacy in the educational process is carried out. The methods of integration of literary texts and other types of media texts in the process of studying Ukrainian literature are generalized and substantiated. It was found that the use of modern technologies for the development of critical thinking, the use of different types of media texts contribute to the formation of students in grades 5-6 reading competence, develop skills in working with formation obtained from works of art. Areas of integration of іnformation literacy in the process of teaching Ukrainian literature are the development of exercises to develop critical and analytical thinking of younger teenagers and attracting a broad artistic context, the availability of which allows the use of different types of media resources. The most important role in the process of teaching Ukrainian literature, taking into account modern educational trends and the requirements of an informative society, is played by a teacher of Ukrainian language and literature prepared for the current challenges. As a result of such a system of work – students of 5-6 grades consciously perceive and analyse literary works, understand their relevance, relate to the general cultural context, can identify facts of reality reflected in the works and the writer's judgments about them.
 
Publisher Луганський національний університет імені Тараса Шевченка
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730164/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%9B%D0%9D%D0%A3.pdf
- Слижук, Олеся Алімівна (orcid.org/0000-0002-7696-6157 <http://orcid.org/0000-0002-7696-6157>) (2022) Integration of Infomedia Literacy in the Process of Teaching Ukrainian Literature in Grades 5-6 of the New Ukrainian School Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 1 (1) (349). pp. 193-202.