Record Details

Дидактична сутність міжкультурної іншомовної комунікативної компетентності учнів 5–6 класів гімназій

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729661/
http://visnyk.luguniv.edu.ua/index.php/vped/article/view/704
10.12958/2227-2844-2021-8(346)-1-117-127
 
Title Дидактична сутність міжкультурної іншомовної комунікативної компетентності учнів 5–6 класів гімназій
The didactic essence of intercultural foreign language communicative competence of students in grades 5–6 of gymnasiums
 
Creator Горошкін, Ігор Олександрович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті запропоновано визначення поняття «міжкультурна іншомовна комунікативна компетентність» як особистісного ресурсу, що визначає здатність людини ефективно реалізовувати себе в умовах міжкультурної комунікації. Акцентовано, що формування МІКК учнів 5–6 класів гімназії базується на системному, особистісно орієнтованому й діяльнісному підходах, що значною мірою визначає добір навчального матеріалу, методів, форм і засобів навчання з урахуванням вікових особливостей та потенційних можливостей учнів гімназії, їхніх освітніх потреб і змістового потенціалу матеріалу, його ролі у формуванні МІКК та побудові системної роботи на уроках іноземної мови.
Визначено дидактичну сутність міжкультурної іншомовної комунікативної компетентності учнів 5-6 класів гімназій через характеристику цільового, мотиваційного, когнітивного, діяльнісного, емоційно-оцінного, рефлексійного аспектів. Особливу роль приділено характеристиці ситуаційних завдань, що сприяють переходу учнів від діяльності в навчальній ситуації до діяльності в життєвій ситуації, що відповідає вимогам компетентнісно орієнтованого навчання.
The article proposes a definition of the concept of intercultural foreign language communicative competence as a personal resource that determines a person's ability to effectively realize himself in the conditions of intercultural communication. It is emphasized that the formation of the intercultural foreign language communicative competence of students in grades 5-6 of the gymnasium is based on a systemic, personality-oriented and activity-based approach, which largely determines the selection of educational material, methods, forms and means of teaching taking into account the age characteristics and potential of students of the gymnasium, their educational needs and the content potential of the material, its role in the formation of the IFLCC and the construction of systematic work in foreign language lessons
The didactic essence of intercultural foreign language communicative competence of students in grades 5–6 of gymnasiums, characterized by target, motivational, cognitive, activity, emotional-evaluative, reflexive aspects has been determined. A special role is given to the characterization of situational tasks that contribute to the transition of students from activities in an educational situation to activities in a real life situation that meets the requirements of competence-based learning.
It was found that the formation of intercultural foreign language communicative competence should become a key task of teaching a foreign language in general secondary schools, especially in primary and specialized schools. It is emphasized that to ensure the effectiveness of this process, it is important for teachers to take into account the age characteristics of students, the achievements of modern teachers and psychologists, the requirements of the State Standard.
 
Publisher Видавництво Державного закладу „Луганський національний університет імені Тараса Шевченка”
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729661/1/%D0%92%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%9B%D0%9D%D0%A3%20%E2%84%96%208%20%28346%29%2C%202021_%D0%A7.1-119-129.pdf
- Горошкін, Ігор Олександрович (orcid.org/0000-0003-2694-458X <http://orcid.org/0000-0003-2694-458X>) (2021) The didactic essence of intercultural foreign language communicative competence of students in grades 5–6 of gymnasiums Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 8 (1) (346). pp. 117-127.
10.12958/2227-2844-2021-8(346)-1-117-127
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.12958/2227-2844-2021-8(346)-1-117-127