Record Details

Особливості андрагогічної компетентності педагогічного персоналу закладів післядипломної педагогічної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729768/
http://www.adult-education-journal.com.ua/index.php/aej/article/view/189
10.35387/od.2(20).2021.133-144
 
Title Особливості андрагогічної компетентності педагогічного персоналу закладів післядипломної педагогічної освіти
Peculiarities of andragogical competence of pedagogical staff of postgraduate pedagogical education institutions
Особенности андрагогической компетентности педагогического персонала заведений последипломного педагогического образования
 
Creator Самко, Алла Миколаївна
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description В оглядовій статті проаналізовано особливості професійної діяльності андрагога в умовах безперервної освіти,
охарактеризовано андрагогічну компетентність педагогічного персоналу закладів післядипломної педагогічної освіти. Зазначено, що андрагог, який працює з дорослими, повинен розуміти специфічні цілі, що стоять перед різними категоріями дорослих-учнів, мотиви їх освітньої діяльності, вміти надавати освітню допомогу та забезпечувати соціально-психологічну підтримку, розвивати рефлексивні вміння дорослих, вміти діагностувати освітні потреби та можливості дорослих.
На основі аналізу наукових джерел автором виокремлено
особливості, що визначають специфіку андрагогічної компетентності педагогічного персоналу закладів післядипломної педагогічної освіти. З’ясовано, що це: диференціація суб’єктів навчального процесу; соціально-психологічні особливості; диференційованість та гнучкість професійної діяльності андрагога; специфіка освітнього середовища; мотиваційна сфера професійної діяльності педагога.
Зроблено висновок, що визначені особливості андрагогічної
компетентності педагогічного персоналу закладів післядипломної педагогічної освіти взаємопов’язані та взаємообумовлені. Зауважено, що професійна діяльність сучасного фахівця-андрагога містить сукупність різних інформаційних, освітніх, організаційно-управлінських, експертних, соціально-проєктних, дослідницьких та інших ролей і функцій, отже є диференційованою та гнучкою.
The review article considers the peculiarities of the professional activity of a pedagogue-andragogue in the conditions of continuous education; it characterizes the andragogical competence of the pedagogical staff of postgraduate pedagogical education institutions. It is stated that the andragogue who works with adults should understand the specific goals of different adult students categories, the motives of their educational activities, be able to provide educational assistance and provide socio-psychological support, to develop reflective skills of adults, be able to diagnose adults’ educational needs and opportunities.
Based on the analysis of scientific sources, the author highlights the peculiarities that determine the specifics of andragogical competence of the pedagogical staff of postgraduate pedagogical education. It has been found out that they are: differentiation of the subjects of educational process; socio-psychological peculiarities; differentiation and flexibility of the andragogue’s professional activity; specifics of the educational environment; motivational sphere of the pedagogue’s
professional activity.
There is concluded that certain peculiarities of the andragogical competence of the pedagogical staff of postgraduate pedagogical education institutions are interconnected and interdependent. It is noted that the professional activity of the modern andragogue-specialist contains a set of different informational, educational, organizational-managerial, expert, social-project, research and other roles and functions, therefore it is differentiated and flexible.
В обзорной статье проанализированы особенности профессиональной деятельности андрагога в условиях непрерывного образования, охарактеризована андрагогическая компетентность педагогического персонала заведений последипломного педагогического образования. Отмечено, что андрагог, работающий со взрослыми, должен понимать специфические цели, стоящие перед разными категориями взрослых-учащихся, мотивы их образовательной деятельности, уметь оказывать образовательную помощь и обеспечивать социально-психологическую поддержку, развивать рефлексивные умения взрослых, уметь диагностировать образовательные возможности взрослых.
На основе анализа научных источников автором выделено
особенности, определяющие специфику андрагогической компетентности педагогического персонала заведений последипломного педагогического образования. Выяснено, что это: дифференциация субъектов учебного процесса; социально-психологические особенности; дифференцированность и гибкость профессиональной деятельности андрагога; специфика образовательной среды; мотивационная область профессиональной деятельности педагога.
Сделан вывод, что определены андрагогические особенности
компетентности педагогического персонала учреждений последипломного образования взаимосвязаны и взаимообусловлены. Замечено, что профессиональная деятельность современного специалиста-андрагога содержит совокупность различных информационных, образовательных, организационно-управленческих, экспертных, социально-проектных, исследовательских и других ролей и функций, следовательно, является дифференцированной и гибкой.
 
Publisher Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729768/1/%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%B0%D0%BA.pdf
- Самко, Алла Миколаївна (orcid.org/0000-0003-0785-0510 <http://orcid.org/0000-0003-0785-0510>) (2021) Peculiarities of andragogical competence of pedagogical staff of postgraduate pedagogical education institutions Adult Education: Theory, Experience, Prospects, 2 (20). pp. 133-144. ISSN 2308-6386
10.35387/od.2(20).2021.133-144
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.35387/od.2(20).2021.133-144