Record Details

Становлення ціннісних орієнтацій дітей дошкільного та молодшого шкільного віку в ігровій та навчальній діяльності в освітній системі «Радість розвитку»

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729871/
https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/42
10.37472/2707-305X-2020-2-1-2-1
 
Title Становлення ціннісних орієнтацій дітей дошкільного та молодшого шкільного віку в ігровій та навчальній діяльності в освітній системі «Радість розвитку»
Formation of Value Orientations of Children of Preschool and Primary School age in Game and Educational Activity in the Educational System “Joyfulness of Development”
 
Creator Піроженко, Тамара Олександрівна
Хартман, Олена Юріївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
 
Description У доповіді висвітлено хід впровадження технології психолого-педагогічного проектування взаємодії дорослого з дитиною «Радість розвитку» у рамках науково-дослідної роботи всеукраїнського рівня «Психолого-педагогічні умови становлення ціннісних орієнтацій дітей в ігровій та навчальній діяльності освітньої системи «Радість розвитку». Описано концептуальні ідеї та завдання дослідження. Центральною і головною ідеєю на шляху впровадження освітньої системи «Радість розвитку» є твердження, що життєорганізація ігрової та навчальної діяльності дитини від 2 до 12 років в межах тематичного циклу дозволяє реалізувати психолого-педагогічні умови свободи й прийняття дитиною цінностей, які виступають механізмом активності, творчої діяльнісної самореалізації та само презентації особистості. Виокремлено не тільки зовнішні (соціально-педагогічні), але й внутрішні (психологічні) фактори впливу на процес прийняття дитиною соціально значущих цінностей. Наведено поточні результати науково-дослідної роботи. Наголошено на високому ступені невизначеності, варіативності, змінюваності розвивальних умов та необхідності визначення балансу методичних прийомів, методів, форм роботи з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку.
The article presented progress report on the introduction of the technology of psychological and pedagogical design of interaction between an adult and a child “Joyfulness of development” as the research work of the All-Ukrainian level "Psychological and pedagogical conditions of formation of value orientations of children in the game and educational activity of the educational system “Joyfulness of development”. Conceptual ideas and tasks of the research are described in the article. The central and main idea on the path of implementation of the educational system “Joyfulness of development” is the statement that the life organization of play and educational activity of a child from 2 to 12 years within the thematic cycle allows to realize the psychological and pedagogical conditions of freedom and acceptance of the child values. These values act as a mechanism of activity, creative activity, self-realization and self-presentation of personality. Allocated external (social-pedagogical) and internal (psychological) factors of influence on the process of acceptance of socially significant values by the child are distinguished. The current results of the research work presented. The high degree of uncertainty, variability, variability of developmental conditions and the need to determine the balance of methodical techniques, methods, forms of work with children of preschool and primary school age are emphasized.
 
Publisher Національна академія педагогічних наук України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729871/1/%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4%D1%96.pdf
- Піроженко, Тамара Олександрівна (orcid.org/0000-0001-9822-4819 <http://orcid.org/0000-0001-9822-4819>) and Хартман, Олена Юріївна (orcid.org/0000-0002-3380-4836 <http://orcid.org/0000-0002-3380-4836>) (2020) Formation of Value Orientations of Children of Preschool and Primary School age in Game and Educational Activity in the Educational System “Joyfulness of Development” Вісник Національної академії педагогічних наук України, 1 (2). ISSN 2707-305X
10.37472/2707-305X-2020-2-1-2-1
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37472/2707-305X-2020-2-1-2-1