Record Details

Реалізація ідей освіти для сталого розвитку в підручниках як умова підвищення наукового рівня освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729433/
http://ipvid.org.ua/vypusk-26/Storinky_2021_26/%D0%92%D1%96%D1%80%D0%B0%20%D0%86%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.htm
 
Title Реалізація ідей освіти для сталого розвитку в підручниках як умова підвищення наукового рівня освіти
Implementation of educational ideas for sustainable development in textbooks as a condition for improving the scientific level of education
 
Creator Ільченко, Віра Романівна
Гуз, Костянтин Жоржович
Ільченко, Олексій Георгійович
Олійник, Ірина Миколаївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
5 Мathematics. natural sciences
 
Description У статті розкрито необхідність утілення цілісної освіти для сталого розвитку на основі загальних закономірностей науки та трансдисциплінарного підходу, завдяки яким в учнів формуються цілісна наукова картина світу та життєствердний національний образу світу кожного школяра. Здійснено спробу розкрити умови формування образу світу учнів початкової, базової та профільної школи, спираючись на досвід моделі освіти для сталого розвитку (ОСР) «Довкілля» (1994–2014 рр.). Під час реалізації моделі освіти ОСР «Довкілля» учні використовували інформаційно-комунікаційні технологій під час навчальної діяльності, у тому числі на уроках у довкіллі під час моделювання власного образу світу, наукової картини світу та її складових.
The article reveals the need for the implementation of holistic education for sustainable development on the basis of general laws of science and transdisciplinary approach, through which students form a holistic scientific picture of the world and a viable national image of the world of each student. The authors made an attempt to reveal the conditions for the formation of the image of the world of primary, basic and specialized school students, based on the experience of the model of education for sustainable development (ESD) “Dovkillia” (1994-2014). During the implementation of the model of education ESD “Dovkillia” students used ICT in educational activities, including lessons in the environment during the modeling of their own image of the world, the scientific picture of the world and its components. The formation of the integrity of the content of education, as a system of knowledge about reality, is impossible without the embodiment in programs, textbooks of the content of general laws of science, based on which the scientific picture of the world, a viable national image of the world. Methodical bases of formation of a scientific picture of the world developed by department of integration of the maintenance of general secondary education of Institute of pedagogics of NAPS of Ukraine can be a basis of formation of integral world outlook of young generations. Work on the implementation and study of the effectiveness of the model of education for sustainable development "Environment" allows us to conclude that the positive experience of implementing ideas for education for sustainable development using ICT in the study of integrated courses "Environment" (1-4 classes), "Science" (Grades 5-11) should be used during the development and implementation of integrated education in different educational fields from grades 1 to 12. The authors of the article transdisciplinary approach in the educational model "Environment" involves creating conditions for the connection of individual disciplines in the future.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729433/1/%D0%86%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%20%D0%A0%2C%20%D0%93%D1%83%D0%B7%20%D0%9A.%20%D0%96.%2C%20%D0%86%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9E.%20%D0%93.%2C%20%D0%9E%D0%BB%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%86.%20%D0%9C._%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9F%D0%A1%D0%9F%2C%202021.%20%D0%92%D0%B8%D0%BF.%2026_%D0%A1.113-129..pdf
- Ільченко, Віра Романівна (orcid.org/0000-0003-2721-3877 <http://orcid.org/0000-0003-2721-3877>), Гуз, Костянтин Жоржович (orcid.org/0000-0002-4332-1416 <http://orcid.org/0000-0002-4332-1416>), Ільченко, Олексій Георгійович (orcid.org/0000-0002-7188-9818 <http://orcid.org/0000-0002-7188-9818>) and Олійник, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0003-2315-2456 <http://orcid.org/0000-0003-2315-2456>) (2021) Implementation of educational ideas for sustainable development in textbooks as a condition for improving the scientific level of education Problems of a Modern Textbook (26). pp. 113-129. ISSN 2411-1309