THE CURRENT STATE AND PROSPECTS OF THE USE OF DISTANCE LEARNING INSTRUMENTS DURING STUDY SHIP ENGINEERING
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
THE CURRENT STATE AND PROSPECTS OF THE USE OF DISTANCE LEARNING INSTRUMENTS DURING STUDY SHIP ENGINEERING
СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ КОРАБЕЛЬНОЇ ІНЖЕНЕРІЇ |
|
Creator |
Zhukov, Yuriy D.
Haidai, Hanna Yu. Kudin, Oleh O. |
|
Subject |
distance learning
ship design computer-aided design learning model engineering education digital twins дистанційне навчання проєктування суден автоматизоване проєктування модель навчання інженерна освіта цифрові близнюки |
|
Description |
The paper is focused on identifying the advantages and disadvantages of remote education systems in terms of modern requirements to practical skills of future professionals, especially in the engineering field. Based on the analysis of the shortcomings of the already existing distance education models in the context of the pandemic, the need for a fundamentally new remote training scheme has been substantiated. The proposed model allows the students and interns of the shipbuilding profile to master the theoretical backgrounds of shipboard design and engineering and complete all practical tasks, acquiring practical skills in specialized packages of up-to-date shipbuilding CAD systems entirely remotely.This model was tested using a peer-to-peer data exchange technology between three modern information platforms: Moodle, CADMATIC™ and TeamViewer. Advantages of this distance learning model were identified: the possibility of acquiring practical skills in modern computer-aided design systems from anywhere globally through direct interaction of the learner and the teacher in real-time. An appropriate engineering education approach has been developed based on the presented model, enabling the student to acquire needed practical skills and initial experience in ship design using modern three-dimensional CAD in remote mode. The described course prepares the trainees for work at shipbuilding design and production companies in initial engineering positions, namely in ship hull design, structural digital twins, and production information development. A pilot project, "Development and testing of specialised multimedia courses in advanced ship engineering", was implemented at the "Neoteric Naval Engineering Institute" of the Admiral Makarov National University of Shipbuilding. The project results show the high efficiency of using the proposed engineers training model considering modern requirements of employers to future designers and the commercial safety requirements of shipbuilding CAD systems suppliers. The relevance of the results obtained is justified both in the context of the COVID-19 pandemic and beyond.
Основну увагу в публікації приділено виявленню переваг та недоліків систем дистанційної освіти з точки зору сучасних потреб у практичних навичках майбутніх фахівців, особливо в технічній галузі. На основі аналізу недоліків існуючих моделей дистанційного навчання в контексті пандемії було обґрунтовано необхідність у принципово новій системі дистанційної освіти. Модель, що було запропоновано, дозволяє студентам і стажистам суднобудівного профілю засвоїти теоретичні основи суднобудівного проєктування та інжинірингу, а також виконати всі поставлені завдання, набуваючи практичних навичок роботи в спеціалізованих пакетах сучасних суднових САПР повністю дистанційно. Цю модель було протестовано з використанням технології обміну даними між трьома сучасними інформаційними платформами: Moodle, CADMATIC™ і TeamViewer. Були виявлені переваги даної моделі дистанційного навчання: можливість набуття практичних навичок у галузі сучасних систем автоматизованого проєктування з будь-якої точки світу шляхом безпосередньої взаємодії учня та викладача в режимі реального часу. На основі представленої моделі був розроблений відповідний підхід до інженерної освіти, що дозволяє студентам придбати необхідні практичні навички і початковий досвід у галузі суднобудування з використанням сучасних тривимірних САПР у дистанційному режимі. У межах цього курсу слухачі готуються до роботи в суднобудівних і виробничих компаніях на початкових інженерно-технічних посадах, а саме в галузі проєктування корпусів суден, розробки конструкційних цифрових близнюків і розробки виробничої інформації. В "Інституті новітньої корабельної інженерії" Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова було здійснено експериментальний проєкт "Розробка та випробування спеціалізованих мультимедійних курсів по просунутому суднобудуванню". Результати проєкту свідчать про високу ефективність використання освітнього підходу, який було запропоновано, до підготовки інженерів з урахуванням сучасних вимог роботодавців до майбутніх проєктувальників і вимог комерційної безпеки постачальників суднобудівних САПР. Актуальність цього результату виправдано як під час пандемії COVID-19, так і в майбутньому. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2022-03-01
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4505
10.33407/itlt.v87i1.4505 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 87 No. 1 (2022); 151-165
Информационные технологии и средства обучения; Том 87 № 1 (2022); 151-165 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 87 № 1 (2022); 151-165 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 87 ##issue.no## 1 (2022); 151-165 2076-8184 10.33407/itlt.v87i1 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4505/1973
|
|
Rights |
Copyright (c) 2022 Юрій Даниїлович Жуков, Ганна Юріївна Гайдай, Олег Олексійович Кудін
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|