Наукова освіта: діахронія та потенціал у глобальному вимірі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/729451/
http://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2021_1/22-29.pdf 10.32405/2413-4139-2020-1(26)-22-29 |
|
Title |
Наукова освіта: діахронія та потенціал у глобальному вимірі
Scientific Education: Diachrony and Potential in the Global Dimension |
|
Creator |
Міленіна, М.М.
|
|
Subject |
378 Higher education. Universities. Academic study
|
|
Description |
Автором статті представлено синхронічний і діахронічний екскурси у формування підґрунтя та становлення наукової освіти як у вітчизняному вимірі, так і у світовому контексті. Увагу зосереджено на тому, що в глобальному вимірі концепт наукової освіти виходить за межі навчально-виховного виміру і слугує засобом забезпечення сталого систематично керованого розвитку. Автор зупиняється на концепції сталого розвитку та його складових – економічній, соціальній та екологічній. Представлено огляд різних моделей сталого розвитку та створення на їхніх засадах різних моделей освіти для сталого розвитку.
The author of the article presents a synchronous and diachronic digression into the formation of the foundation and formation of scientific education both in the domestic dimension and in the global context. The focus is on the fact that in the global dimension, the concept of scientific education goes beyond the educational field and serves as a means of ensuring sustainable and systematically managed development. The author dwells on the concept of sustainable development and its components – economic, social and environmental. An overview of different models of sustainable development and the creation of different models of education for sustainable development based on them is presented. Most models of education for sustainable development offer a focus on social issues, an interdisciplinary approach and a change of educational paradigm that goes beyond simply restructuring or changing current curricula. Education is not only a prerequisite for achieving sustainable development, but also its priority means. We can say that the transition to sustainable development begins with the formation of education in the interests of sustainable development. The author emphasizes that one of the priorities of scientific education is to change the model of relations between teacher and student, reformatting the latter into an active acquirer of knowledge, giving him/her more freedom and independence. The teacher in the learning process acts mostly as a mentor, which is natural for scientists and unusual for most teachers. Therefore, the trend of modern education should be based on close cooperation between scientists and educators. Thus, the development and content of teaching methods for scientific education, interactive events, popular science lectures in an exciting way, the organization of scientific picnics, creative laboratories are a realm of intersection of specialists in science and teachers and a boundless field for cooperation. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/729451/1/22-29.pdf
- Міленіна, М.М. (orcid.org/0000-0002-7320-3453 <http://orcid.org/0000-0002-7320-3453>) (2021) Scientific Education: Diachrony and Potential in the Global Dimension Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи, 1 (26). pp. 22-27. ISSN 2413-4139 10.32405/2413-4139-2020-1(26)-22-29 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32405/2413-4139-2020-1(26)-22-29
|
|