Record Details

Наукова освіта: діахронія та потенціал у глобальному вимірі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729451/
http://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2021_1/22-29.pdf
10.32405/2413-4139-2020-1(26)-22-29
 
Title Наукова освіта: діахронія та потенціал у глобальному вимірі
Scientific Education: Diachrony and Potential in the Global Dimension
 
Creator Міленіна, М.М.
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Автором статті представлено синхронічний і діахронічний екскурси у формування підґрунтя та становлення наукової освіти як у вітчизняному вимірі, так і у світовому контексті. Увагу зосереджено на тому, що в глобальному вимірі концепт наукової освіти виходить за межі навчально-виховного виміру і слугує засобом забезпечення сталого систематично керованого розвитку. Автор зупиняється на концепції сталого розвитку та його складових – економічній, соціальній та екологічній. Представлено огляд різних моделей сталого розвитку та створення на їхніх засадах різних моделей освіти для сталого розвитку.
The author of the article presents a synchronous and diachronic digression into the formation of the
foundation and formation of scientific education both in the domestic dimension and in the global context. The
focus is on the fact that in the global dimension, the concept of scientific education goes beyond the educational
field and serves as a means of ensuring sustainable and systematically managed development. The author
dwells on the concept of sustainable development and its components – economic, social and environmental.
An overview of different models of sustainable development and the creation of different models of education
for sustainable development based on them is presented.
Most models of education for sustainable development offer a focus on social issues, an interdisciplinary
approach and a change of educational paradigm that goes beyond simply restructuring or changing current
curricula.
Education is not only a prerequisite for achieving sustainable development, but also its priority means.
We can say that the transition to sustainable development begins with the formation of education in the interests
of sustainable development.
The author emphasizes that one of the priorities of scientific education is to change the model of relations
between teacher and student, reformatting the latter into an active acquirer of knowledge, giving him/her more
freedom and independence. The teacher in the learning process acts mostly as a mentor, which is natural for
scientists and unusual for most teachers. Therefore, the trend of modern education should be based on close
cooperation between scientists and educators. Thus, the development and content of teaching methods for scientific education, interactive events, popular science lectures in an exciting way, the organization of scientific
picnics, creative laboratories are a realm of intersection of specialists in science and teachers and a boundless
field for cooperation.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729451/1/22-29.pdf
- Міленіна, М.М. (orcid.org/0000-0002-7320-3453 <http://orcid.org/0000-0002-7320-3453>) (2021) Scientific Education: Diachrony and Potential in the Global Dimension Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи, 1 (26). pp. 22-27. ISSN 2413-4139
10.32405/2413-4139-2020-1(26)-22-29
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2413-4139-2020-1(26)-22-29