Record Details

Наступність початкової та базової природничої освіти як умова розбудови Нової української школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729453/
http://ipvid.org.ua/products/2021_2/Zmist.php
 
Title Наступність початкової та базової природничої освіти як умова розбудови Нової української школи
Continuity of primary and basic natural education as a condition for the development of the New Ukrainian School
 
Creator Науменко, С.О.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
5 Мathematics. natural sciences
 
Description У статті висвітлено географічну складову освітньої галузі «Я досліджую світ» у типових освітніх програмах для початкової школи та у змісті підручників з цієї галузі для 1‒4 класів двох колективів авторів: Н. Бібік, Г. Бондарчук й інших та Т. Гільберг, С. Тарнавської, Н. Павич й інших. Виявлено, що у початковій школі у природничому інтегрованому курсі «Я досліджую світ» міститься географічна інформація. При цьому з класу в клас географічні освітні результати учнів розширюються, поглиблюються і доповнюються.
З’ясовано, що є наступність у змісті навчання у початковій і базовій освіті. Тобто, модельні навчальні програми інтегрованих курсів з природничої освітньої галузі для адаптаційного циклу (5‒6 класів) закладів загальної середньої освіти (2021 р.) реалізовують наступність між початковою і базовою освітою та закладають основу для подальшого вивчення самостійних природничих предметів, у тому числі географії у 6‒9 класах.
The article highlights the geographical component of the educational branch “I Explore the World” in typical curricula for primary school and in the content of textbooks in this branch for grades 1-4 of two teams of authors: N. Bibik, H. Bondarchuk and others, as well T. Hilberg, S. Tarnavska, N. Pavych and others. It was found that in primary school the natural integrated course “I Explore the World” contains a sufficient amount of geographical information. In particular, students learn about their homeland and its geographical objects in the lessons of this course, as well the planet Earth, study the most important geographical objects of Ukraine, continents and oceans, get acquainted with the globe and map, observe the weather, plants and animals at different times of the year and finding out that in nature everything is interconnected, and so on.
It was found that the geographical educational outcomes of students from grade to grade are expanding, deepening and complementing during the study of the course “I Explore the World” in grades 1-4. It was also found that there is continuity in the content of education in primary and basic education. Thus, the content of the model curriculum "Natural Sciences" (integrated course) for grades 5-6 of general secondary education provides students with further knowledge of objects of general physical geography and geographical objects of Ukraine, continents and oceans. In particular, the repetition of material about the solar system and the Earth as a system, the influence of the Sun and Moon on our planet and the influence of the Earth's motion on animate and inanimate nature, the study of information about the distribution of the light and the heat on the earth's surface, the Earth's magnetic field and its significance for animals and humans, the internal structure of the Earth and its shell, the population of the planet Earth, fuel resources of the Earth, energy problems in Ukraine and in the world, etc. The analysis of geographical concepts contained in the model curriculum "Natural Sciences" for grades 5-6 of secondary schools showed that with almost all geographical concepts found in the program for 5th grade students get acquainted in primary school for the first time. In the program for 6th grade the number of geographical concepts is growing. The vast majority of them are new. That is, model curricula of integrated courses in natural education for the adaptation cycle (grades 5-6) of general secondary education (2021) implement the continuity between primary and basic education and lay the foundation for further study of independent natural subjects, including geography in grades 6-9.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729453/1/PSP_2_2021_27_web-145-161.pdf
- Науменко, С.О. (orcid.org/0000-0002-8279-4427 <http://orcid.org/0000-0002-8279-4427>) (2021) Continuity of primary and basic natural education as a condition for the development of the New Ukrainian School Проблеми сучасного підручника (27). pp. 144-160. ISSN 2411-1309