Record Details

Використання логопсихосинергетичного підходу у задоволенні особливих мовленнєвих потреб

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729772/
http://perspectives.pp.ua/index.php/vp/article/view/979
 
Title Використання логопсихосинергетичного підходу у задоволенні особливих мовленнєвих потреб
Использование логопсихосинергетического подхода в реализации особых речевых потребностей
Use of logopsychosynergetic approach to meet special speech needs
 
Creator Рібцун, Юлія Валентинівна
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Стаття присвячена висвітленню актуальності системно-синергетичної парадигми наукових досліджень, розкритті поняття логопсихосинергетичного підходу у змістовій тріаді «логопедія-психологія-синергетика» та його застосуванню у роботі з дітьми з особливими мовленнєвими потребами.
Логопсихосинергетичний підхід базується на синергії логопедичної та психологічної наук, що являють собою ієрархію множинних підсистем, де компоненти вищого рівня стають керуючими для складових нижчого рівня, які існують у взаємообумовленості та тісному взаємозв’язку. Зазначений підхід побудований з урахуванням психомовленнєвого розвитку осіб з особливими мовленнєвими потребами різної етіології та різного ступеня труднощів у логічному взаємозв’язку наступних складових:
1) логопсиходіагностика психомовленнєвого розвитку на вербальному та невербальному рівнях з ідентифікацією категорії освітніх труднощів (функціональні, навчальні, соціоадаптаційні) відповідно до наявних у дитини особливостей, згідно з критеріями визначення ступеня труднощів;
2) організація логокомпенсаційної (психологокорекційної) роботи відповідно до інтерпретації результатів логопсиходіагностики, визначеного рівня підтримки, наявності окремих бар’єрів та конкретизації потреб у наданні підтримки, з урахуванням психолого-педагогічного синергізму педагогів і осіб з особливими мовленнєвими потребами (ранній, дошкільний, шкільний вік, дорослість);
3) створення системних циклічно-фазових програм логокомпенсаційної (психологокорекційної) роботи та розроблення методичних рекомендацій з напрямків пропедевтики (технології ранньої профілактики), навчання, виховання, розвитку, соціалізації (адаптації), самокорекції, моніторингу.
Застосування логопсихосинергетичного підходу сприятиме якісному формуванню та частковому реформуванню логопедичної освітньої системи України. Правильно продумані, структуровані та ефективно впроваджені спеціальна діагностична та корекційно-розвиткова підсистеми у вигляді комплексного командного впливу різнопрофільних фахівців допоможуть дітям з особливими мовленнєвими потребами на засадах рівності та доступності, взаємної довіри, толерантності і поваги здобувати повноцінну освіту.
Статья посвящена раскрытию актуальности системно-синергетической парадигмы научных исследований, понятия логопсихосинергетического подхода в триаде «логопедия-психология-синергетика» и его применению в работе с детьми с особыми речевыми потребностями.
Логопсихосинергетический подход основан на синергии логопедической и психологической наук, представляющих собой иерархию множественных подсистем, где компоненты высшего уровня становятся управляющими для составляющих более низкого уровня, которые существуют во взаимообусловленности и тесной взаимосвязи. Указанный подход построен с учетом психоречевого развития лиц с особыми речевыми потребностями разной этиологии и разной степени трудностей в логической взаимосвязи следующих составляющих:
1) логопсиходиагностика психоречевого развития на вербальном и невербальном уровнях с идентификацией категории образовательных трудностей (функциональные, учебные, социоадаптационные) в соответствии с имеющимися у ребенка особенностями, согласно критериям определения степени трудностей;
2) организация логокомпенсационной (психологокоррекционной) работы в соответствии с интерпретацией результатов логопсиходиагностики, определенного уровня поддержки, наличия отдельных барьеров и конкретизации потребностей в оказании поддержки, с учетом психолого-педагогического синергизма педагогов и лиц с особыми речевыми потребностями (ранний, дошкольный возраст, взрослость);
3) создание системных циклически-фазовых программ логокомпенсационной (психологокоррекционной) работы и разработка методических рекомендаций по направлениям пропедевтики (технологии ранней профилактики), обучения, воспитания, развития, социализации (адаптации), самокоррекции, мониторинга.
Применение логопсихосинергетического подхода будет способствовать качественному формированию и частично реформированию логопедической образовательной системы Украины. Правильно продуманные, структурированные и эффективно внедренные специальная диагностическая и коррекционно-развитая подсистемы в виде комплексного командного воздействия разнопрофильных специалистов помогут детям с особыми речевыми потребностями на основе равенства и доступности, взаимного доверия, толерантности и уважения получать полноценное образование.
The article is devoted to highlighting the relevance of the system-synergetic paradigm of scientific research, revealing the concept of logopsychosynergetic approach in the content triad “speech therapy-psychology-synergetic” and its application in working with children with special speech needs.
The logopsychosynergetic approach is based on the synergy of speech therapy and psychological sciences, which are a hierarchy of multiple subsystems. In them, the higher-level components become controlling for the lower-level components, which exist in interdependence and close interconnection. This approach is built taking into account the psych verbal development of persons with special speech needs of different etiologies and varying degrees of difficulties in the logical relationship of the following components:
1) logopsychodiagnostics of psych verbal development at the verbal and non-verbal levels with the identification of the category of educational difficulties (functional, educational, social adaptation) in accordance with the child's characteristics, according to the criteria for determining the degree of difficulties;
2) organization of logo-compensatory (psychological-corrective) work in accordance with the interpretation of the results of logo-psychological diagnostics, a certain level of support, the presence of individual barriers and the specification of support needs, taking into account the psychological and pedagogical synergy of teachers and persons with special speech needs (early, preschool, school age, maturity);
3) creation of systemic cyclic-phase programs of logo-compensatory (psychological-corrective) work and development of methodological recommendations in the areas of propaedeutic (early prevention technologies), training, education, development, socialization (adaptation), self-correction, monitoring.
The application of the logopsychosynergetic approach will contribute to the qualitative formation and partial reformation of the logopedic educational system of Ukraine. Properly thought out, structured and effectively implemented special diagnostic and correctional-developed subsystems in the form of a complex team impact of diversified specialists will help children with special speech needs on the basis of equality and accessibility, mutual trust, tolerance and respect to receive a full education.
 
Publisher Міжнародний економічний інститут
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729772/1/%D0%9C%D1%96%D0%B6%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB_%D0%A0%D1%96%D0%B1%D1%86%D1%83%D0%BD.pdf
- Рібцун, Юлія Валентинівна (orcid.org/0000-0002-2672-3704 <http://orcid.org/0000-0002-2672-3704>) (2022) Use of logopsychosynergetic approach to meet special speech needs Věda a perspektivy, 1 (8). pp. 164-175. ISSN 2695-1584