Record Details

The Development of Constructive Interaction Skill as a Component of Social Success of Junior Pupil

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729285/
http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/6406
10.17770/sie2021vol2.6406
 
Title The Development of Constructive Interaction Skill as a Component of Social Success of Junior Pupil
Розвиток навичок конструктивної взаємодії як складова соціального успіху молодшого школяра
 
Creator Mytnyk, Alexander
Matvienko, Olena
Guraliuk, Andrii
Mykhalchuk, Nataliia
Ivashkevych, Ernest
 
Subject 004.94 Simulation
373 Kinds of school providing general education
 
Description The article proves that in order to achieve success in a person's society, it is important to be not only intellectually developed, but also to be able to work effectively in a team. The analysis of a scientific literature shows that there is a lack of research aimed at the purposeful development of students' ability to interact constructively with others. The purpose of the article is to reveal the theoretical and practical foundations for the development of the ability to constructively interact with others in primary school students. The following methods were used: theoretical analysis of a scientific literature on the problem of research, modeling, in order to describe the technique of constructing tasks for joint activities; empirical methods: diagnostic techniques, psychological and pedagogical experiment; methodology for building teaching as a holistic creative process.
The article describes the essence of constructive interaction between the subjects of the educational process, presents the psychological and pedagogical conditions for the development of students of primary school age, the ability to constructively interact with others, namely: the introduction of the course "Logic" in the educational process of primary school in grades from 2 to4, tasks, related to the content of the course "Logic", in the lessons on the disciplines of the humanities and natural-mathematical cycles; the use of interactive teaching methods in the educational process; creation and implementation of tasks for joint educational activities, providing for the "I - inclusion" of everyone in joint work. A system of tasks related to the content of the course "Logic" is presented, examples of tasks of a combined nature are given and the process of working on them is described. The creation of tasks for joint educational activities in large and small groups by means of ICT is described, examples of such tasks are given, the process of working on such tasks is described.
With the help of the introduction of certain diagnostic techniques and the organization of experimental research at the all-Ukrainian level, the positive dynamics of the development of students' ability to interact constructively with others and, as a consequence, the effectiveness of the named psychological and pedagogical conditions for the development of the presented skill have been proved.
У статті доведено, що для досягнення успіху у соціумі особистості важливо бути не лише інтелектуально розвиненою, а ще вміти ефективно працювати в команді. Аналіз наукової літератури свідчить, що бракує досліджень, спрямованих на цілеспрямований розвиток в учнів уміння конструктивно взаємодіяти з іншими. Метою статті є розкриття теоретичних і практичних основ розвитку уміння конструктивно взаємодіяти з іншими в учнів молодшого шкільного віку. Використано такі методи: теоретичний аналіз наукової літератури з проблеми дослідження, моделювання, з метою опису техніки побудови завдань для спільної діяльності; емпіричні методи: діагностичні методики, психолого-педагогічний експеримент; методика побудови навчання як цілісного творчого процесу.
У статті охарактеризовано сутність конструктивної взаємодії суб’єктів освітнього процесу, презентовано психолого-педагогічні умови розвитку в учнів молодшого шкільного віку уміння конструктивно взаємодіяти з іншими, а саме: впровадження курсу «Логіка» в освітній процес початкової школи у 2 – 4-х класах, завдань, пов’язаних зі змістом курсу «Логіка», на уроках з дисциплін гуманітарного і природничо-математичного циклів; використання в освітньому процесі інтерактивних методів навчання; створення і впровадження завдань для спільної навчальної діяльності, передбачаючи «Я – включеність» кожного у спільну роботу. Представлено систему завдань, пов’язаних зі змістом курсу «Логіка», наведено приклади завдань комбінованого характеру та описано процес роботи над ними. Описано створення завдань для спільної навчальної діяльності у великих і маленьких групах засобами ІКТ, наведено приклади таких завдань, описано процес роботи над такими завданнями.
За допомогою впровадження певних діагностичних методик та організації експериментального дослідження всеукраїнського рівня доведено позитивну динаміку розвитку в учнів уміння конструктивно взаємодіяти з іншими і, як наслідок, ефективність названих психолого-педагогічних умов розвитку презентованого вміння.
 
Publisher Rezekne Academy of Technologies
 
Date 2031
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729285/1/6406-7594-1-PB.pdf
- Mytnyk, Alexander (orcid.org/0000-0002-2916-7344 <http://orcid.org/0000-0002-2916-7344>), Matvienko, Olena (orcid.org/0000-0002-5746-4864 <http://orcid.org/0000-0002-5746-4864>), Guraliuk, Andrii (orcid.org/0000-0002-7497-5746 <http://orcid.org/0000-0002-7497-5746>), Mykhalchuk, Nataliia (orcid.org/0000-0003-0492-9450 <http://orcid.org/0000-0003-0492-9450>) and Ivashkevych, Ernest (orcid.org/0000-0001-7219-1086 <http://orcid.org/0000-0001-7219-1086>) (2031) The Development of Constructive Interaction Skill as a Component of Social Success of Junior Pupil Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 2 (42). pp. 387-401. ISSN 2256-0629
10.17770/sie2021vol2.6406
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.17770/sie2021vol2.6406