Record Details

Чинники професійного самовизначення обдарованих старшокласників

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728781/
http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2021/2/03.pdf
10.32405/2309-3935-2021-2(81)-5-17
 
Title Чинники професійного самовизначення обдарованих старшокласників
Gifted High School Students’ Professional Self-determination Factors
Факторы профессионального самоопределения одаренных старшеклассников
 
Creator Бєльська, Наталія Анатоліївна
Мельник, Марина Юріївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description Авторами узагальнено особливості сучасного ринку праці та тенденції його розвитку. Описано професійні переваги сучасних учнів старших класів. Представлено результати дослідження особистісних і когнітивних чинників професійного самовизначення обдарованих старшокласників.
У статті подано порівняльний аналіз показників розвитку інтелекту (загального, математичного, просторового, вербального) юнаків і дівчат.Описано емпірично виявлені п’ять незалежних груп інтересів і схильностей (профілів навчально-професійних інтересів).
Представлено емпірично виявлене інтелектуальне забезпечення (когнітивні кореляти) кожного із зазначених профілів.
The modern labor market features and trends in its development are summarized by the authors. The professional preferences of modern high school students are described. The study results of gifted high school students’ professional self-determination, personal and cognitive factors are presented in the article.
Gifted students’ ideas inconsistency about the labor market and the current state of affairs, students' lack of their interests awareness, individual abilities, strengths and weaknesses; episodic career guidance that involves a passive student position were revealed by the experiment.
The authors show that the structure of the students’ interests who participated in the research work is characterized by greater formation, clarity and expressiveness than their peers’ in the control group.
A comparative analysis of boys and girls’ intelligence development indicators (general, mathematical, spatial, verbal) is presented. It is shown that in general intelligence, first of all, due to mathematical and partly spatial thinking, young boys have an advantage over girls.
Five independent groups of interests and aptitudes (educational and professional interests profiles) are empirically identified: economics and law (management, economics, law); humanitarian (philology, art, history, literary art); natural (biology, chemistry, medicine, geography, risk and sport); engineering and technology (physics, mathematics, computer science, engineering, with a denial of interest in law and literary art); socio-pedagogical (pedagogy, service, denial of interest in science) are described. Empirically identified intellectual support (cognitive correlates) of each presented profile is performed. The authors investigated whether gifted high school students’ choice of profession coincides with their interests and abilities. Prospects for further research are described.
Авторами обобщены особенности современного рынка труда и тенденции его развития. Описаны профессиональные преимущества современных учащихся старших классов. Представлены результаты исследования личностных и когнитивных факторов профессионального самоопределения одаренных старшеклассников.
В статье представлен сравнительный анализ показателей развития интеллекта (общего, математического, пространственного, вербального) юношей и девушек.
Описаны эмпирически обнаруженные пять независимых групп интересов и склонностей (профилей учебно-профессиональных интересов). Представлено эмпирически обнаруженное интеллектуальное обеспечение (когнитивные корреляты) каждого из указанных профилей.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
Institute of Gifted Child of NAES of Ukraine
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728781/1/03.pdf
- Бєльська, Наталія Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-0697-3973 <http://orcid.org/0000-0003-0697-3973>) and Мельник, Марина Юріївна (orcid.org/0000-0001-6581-5129 <http://orcid.org/0000-0001-6581-5129>) (2021) Gifted High School Students’ Professional Self-determination Factors Education and Development of Gifted Personality, 2 (81). pp. 5-17. ISSN 2309 -3935
10.32405/2309-3935-2021-2(81)-5-17
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2309-3935-2021-2(81)-5-17