Record Details

Проблеми становлення дистанційного навчання в Україні (за матеріалами соціологічного дослідження)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729862/
http://npstudies.dnpb.gov.ua/article/view/250352
10.32405/2663-5739-2021-5-53-65
 
Title Проблеми становлення дистанційного навчання в Україні (за матеріалами соціологічного дослідження)
Problems of Establishment of Distance Learning in Ukraine (Based on the materials of a sociological research)
 
Creator Петрощук, Н. Р.
Матвійчук, Оксана Євгенівна
Карчина, Лариса
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті досліджено етапи становлення дистанційного навчання в Україні з позиції забезпечення неперервності освіти на випадок надзвичайних ситуацій. Здійснено аналіз законодавчої бази становлення дистанційного навчання. Встановлено, що головним завданням дистанційного навчання є розвиток творчих та інтелектуальних здібностей дитини за допомогою відкритого й вільного використання всіх освітніх ресурсів і програм, включно з наявними в інтернеті. Визначено переваги дистанційної форми навчання для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які полягають в інтенсивному оновленні знань, що здобуваються зі світових інформаційних ресурсів, розширюють поле діяльності вчителя (незалежно від місцезнаходження усіх суб’єктів навчального процесу), розвивають пізнавальні інтереси, сприяють формуванню професійної орієнтації учнів, оволодінню методами наукових досліджень. Розроблено анкети для виявлення ставлення українських учнів та їхніх батьків до дистанційного навчання як альтернативи очній формі навчання під час пандемії. Проведено соціологічне дослідження організації дистанційного навчання у школах та зібрано дані щодо проблем і викликів, з якими стикалися учні та їхні батьки під час навчання онлайн. Виокремлено основні чинники дистанційного навчання, зокрема гнучкість місця, часу, темпу та траєкторії навчання. Зроблено висновок, що дистанційне навчання виявилось для учнів комфортним за рахунок більшої кількості вільного часу та менш напруженого розкладу, натомість батьки вбачали перевагу дистанційного навчання в економії часу на дорогу до/зі школи. Найбільшими проблемами виявилися складність у навчанні без пояснень і допомоги викладачів та брак живого спілкування. Визначено перспективи щодо застосування елементів дистанційної навчання для подальшого розвитку української шкільної системи.
The article deals with the stages of formation of distance learning in Ukraine from the standpoint of ensuring education continuity in cases of emergency. The legal framework for establishment of distance learning has been analyzed. The development of a child’s creative and intellectual abilities through open and free use of all educational resources and programs, including those available on the Internet, has been revealed as the main task of distance learning. The advantages of distance learning for pupils of secondary schools have been determined. They consist in intensive updating of knowledge acquired from the world information resources, expansion of the field of a teacher’s activities (regardless of the location of all subjects of the educational process) as well as development of cognitive interests, contribution to the formation of students’ professional orientation and mastering the methods of scientific research. Questionnaires have been developed to determine the attitude of the Ukrainian students and their parents to distance learning as an alternative to full-time education during a pandemic. A sociological study of the organization of distance learning at schools was conducted and the data on the problems and challenges faced by pupils and their parents during online learning were collected. The following conclusion has been made: due to bigger amount of free time and less busy schedule, studying at home turned to be comfortable for pupils, while for their parents, first of all, the advantage of distance learning dealt with saving time on the way to / from school. The biggest problems were the difficulty to study without teachers’ explanations and help and the lack of live communication.
The main factors of distance learning have been identified: in particular, the flexibility of place, time, pace and trajectory of learning. The article outlines the prospects for use of distance learning elements in the development of the Ukrainian school system in the future.
The article presents a recommended bibliographic list of selected works by the scientists of the Department of General Pedagogy and Philosophy of Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine on the problems of spiritual and moral education of children and youth to meet the information needs of educators and the public.
 
Publisher ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729862/1/Petroshchuk%2C%20Matviichuk%20Karchyna_NPS_5-53-65.pdf
- Петрощук, Н. Р. (orcid.org/0000-0002-0906-0603 <http://orcid.org/0000-0002-0906-0603>), Матвійчук, Оксана Євгенівна (orcid.org/0000-0002-8555-3645 <http://orcid.org/0000-0002-8555-3645>) and Карчина, Лариса (orcid.org/0000-0002-9212-905X <http://orcid.org/0000-0002-9212-905X>) (2021) Problems of Establishment of Distance Learning in Ukraine (Based on the materials of a sociological research) Науково-педагоігчні студії (5). pp. 53-65. ISSN 2663-5739
10.32405/2663-5739-2021-5-53-65
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2663-5739-2021-5-53-65