Record Details

Духовно-моральне виховання дітей та молоді: творчий доробок вчених НАПН України

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729861/
http://npstudies.dnpb.gov.ua/article/view/250264
10.32405/2663-5739-2021-5-31-42
 
Title Духовно-моральне виховання дітей та молоді: творчий доробок вчених НАПН України
Spiritual and Moral Education of Children and Youth: Creative Developments of Scientists of the NAES of Ukraine
 
Creator Лапаєнко, Світлана Володимирівна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті висвітлено творчий доробок науковців НАПН України щодо духовно-морального виховання дітей і молоді в Україні. Головну увагу приділено працям членів Відділення загальної педагогіки та філософії освіти НАПН України. Схарактеризовано наукові підходи вчених до духовно-морального виховання – філософський, психологічний і педагогічний та розкрито їх зміст. Це, зокрема, нова філософія духовно-морального виховання дітей та молоді: філософія людиноцентризму; гуманізація освіти, культурологічний та аксіологічний підходи до процесу виховання духовності; формування ціннісного світогляду як провідного чинника становлення й розвитку особистості, що характеризується усвідомленням єдності Буття та зумовлює прагнення особистості до вдосконалення внутрішнього й зовнішнього світу, спрямовує її до реалізації у власному житті ідеалів Краси, Добра та Істини (І. Бех, І. Зязюн, В. Кремень, О. Сухомлинська, Г. Філіпчук та ін.); духовність – найважливіша людська якість (психологічний підхід) – розглядається як багатовимірна система, складовими якої є утворення в структурі свідомості та самосвідомості особистості, в яких у формі ціннісних орієнтацій віддзеркалюються її найбільш актуальні потреби, інтереси, погляди, ставлення до навколишньої дійсності, до інших людей, до себе самої, що стали суб’єктивно значущими регуляторами її активності (М. Боришевський, О. Киричук, Г. Костюк, С. Максименко, Е. Помиткін та ін.); формування ціннісних орієнтацій у духовно-моральному вихованні дітей та молоді (педагогічний підхід): заклад освіти, його виховна система мають стати осередком життєтворчості, де розвивається соціально й духовно творча особистість, яка здатна до збагачення власного інтелектуального, культурного, емоційного потенціалу та творити цілісний гуманний світ; визнання дитини найвищою цінністю (В. Балух, І. Бех, А. Бойко, С. Сисоєва, О. Сухомлинська, Г. Троцко, В. Хайруліна та ін.). У статті подано рекомендаційний бібліографічний список окремих праць науковців Відділення загальної педагогіки та філософії освіти НАПН України з проблем духовно-морального виховання дітей та молоді для забезпечення інформаційних потреб освітян і громадськості.
The article highlights the creative developments of the scientists of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine on spiritual and moral education of children and youth in Ukraine. In particular, it focuses on the work of members of the Department of General Pedagogy and Philosophy of Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. The scientific approaches of the scientists to spiritual and moral education have been described: philosophical, psychological and pedagogical; and their content has been revealed, namely: a new philosophy of spiritual and moral education of children and youth: the philosophy of anthropocentrism; humanization of education, culturological and axiological approaches to the process of spiritual education; formation of a value-based worldview as a leading factor in the formation and development of a personality, characterized by awareness of the unity of Being and determines the striving of a personality to improvement of his or her inner and outer world, directs him or her to the realization of the ideals of Beauty, Goodness and Truth in life (I. Bekh, I. Zyazyun, V. Kremen, O. Sukhomlynska, G. Filipchuk and others); spirituality, which is the most important human quality (psychological approach), and it is seen as a multidimensional system, the components of which are the formation in the structure of consciousness and self-consciousness of a personality, in the form of value orientations reflect its most pressing needs, interests, views, attitudes to others, to oneself, which have become subjectively significant regulators of the personality’s activity (M. Boryshevsky, O. Kyrychuk, G. Kostyuk, S. Maksymenko, E. Pomitkin, etc.); formation of value-based orientations in the spiritual and moral education of children and youth (pedagogical approach): the educational institution, its educational system should become a center of creativity where a socially and spiritually creative personality is developed, who is able to enrich his or her own intellectual, cultural, emotional potential and create a holistic humane world; the Child is recognized as the highest value (V. Balukh, I. Bekh, A. Boyko, S. Sysoeva, O. Sukhomlynska, G. Trotsko, V. Khairulina, etc.).
The article presents a recommended bibliographic list of selected works by the scientists of the Department of General Pedagogy and Philosophy of Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine on the problems of spiritual and moral education of children and youth to meet the information needs of educators and the public.
 
Publisher ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729861/1/Lapaienko_S_NPS_%205-31-42.pdf
- Лапаєнко, Світлана Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0412-6618 <http://orcid.org/0000-0002-0412-6618>) (2021) Spiritual and Moral Education of Children and Youth: Creative Developments of Scientists of the NAES of Ukraine Науково-педагоігчні студії (5). pp. 31-42. ISSN 2663-5739
10.32405/2663-5739-2021-5-31-42
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2663-5739-2021-5-31-42