Record Details

Вектори стратегічного розвитку наукових бібліотек закладів вищої освіти України, Литви, Польщі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729860/
http://npstudies.dnpb.gov.ua/article/view/250404
10.32405/2663-5739-2021-5-145-160
 
Title Вектори стратегічного розвитку наукових бібліотек закладів вищої освіти України, Литви, Польщі
Strategic Development Vectors for Scientific Libraries of Higher Education Institutions in Ukraine, Lithuania, Poland
 
Creator Воскобойнікова-Гузєва, Олена Вікторівна
Терещенко, Наталія
 
Subject 02 Бібліотечна справа
37.09 Organization of instruction
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article highlights the results of structural and substantive analysis of the main strategic development vectors for scientific libraries of seven European universities: National University of Kyiv-Mohyla Academy, Taras Shevchenko National University of Kyiv, National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”, Borys Grinchenko Kyiv University, Vilnius University, Warsaw University and Jagiellonian University. The methods of system, structural and content analysis have been used in the research.
The main strategic development directions of libraries, inherent in all objects of the research, are educational (documentary and informational quality of student learning, resource support of teaching), scientific (informational support for the researchers, assistance in managing research results), technological (introduction of new technological solutions, creation of favorable physical and virtual space, updating of material and technical base), partnership (cooperation with libraries, educational institutions, establishments and organizations of the public-private sector, international cooperation), professional (formation of environment for professional development of library staff).
It has been found out that the general trend is the integration of strategies for the development of university libraries with the strategies of the universities themselves, focusing on ensuring and supporting their implementation. The library of a higher education institution is considered by researchers as an intellectual space, a complex scientific-informational and social-communication complex, a key information resource of the university, a full-fledged structure that participates in the modernization processes of the university, contributing to the quality of the research, the quality of support for the research activity, the quality of support for studying and teaching process.
It has been emphasized that the strategies are built using both traditional and innovative approaches. The most progressive authors-developers of the analyzed strategic documents focus on the development of the library as a comfortable virtual environment and creative communication environment that stimulates the creation and implementation of innovations, active communication with the reader-client, supporting the concepts of Open Science and Open Education.
У статті висвітлено результати структурного й змістовного аналізу основних векторів стратегічного розвитку наукових бібліотек семи європейських університетів – Національного університету «Києво-Могилянська академія», Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Національного технічного університету «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Київського університету імені Бориса Грінченка, Вільнюського університету, Варшавського університету та Ягеллонського університету. У дослідженні використано методи системного, структурного і контент-аналізу.
Головними стратегічними напрямами розвитку бібліотек, притаманних усім об’єктам дослідження, визначено освітній (документне та інформаційне забезпечення якості навчання студентів, ресурсна підтримка викладацької діяльності), науковий (інформаційна підтримка і супровід дослідників, допомога в управлінні результатами досліджень), технологічний (упровадження нових технологічних рішень, створення сприятливого фізичного та віртуального простору, оновлення матеріально-технічної бази), партнерський (співробітництво з бібліотеками, навчальними закладами, установами та організаціями державно-приватного сектору, міжнародна співпраця), професійний (формування середовища для професійного розвиту співробітників бібліотеки).
Встановлено, що загальною тенденцією є інтегрованість стратегій розвитку бібліотек університетів зі стратегіями самих університетів, орієнтованість на забезпечення та підтримку їх реалізації. Бібліотека закладу вищої освіти розглядається дослідниками як інтелектуальний простір, складний науково-інформаційний та соціально-комунікаційний комплекс, ключовий інформаційний ресурс університету, повноцінна структура, яка поряд з іншими бере участь у модернізаційних процесах університету, сприяє якості наукових досліджень, якості підтримки дослідницької діяльності, якості підтримки навчання та викладання.
Наголошено, що стратегії побудовано з використанням як традиційних, так і новаторських підходів. Найпрогресивніші автори-розробники проаналізованих стратегічних документів орієнтовані на розвиток бібліотеки як комфортного віртуального середовища та креативного комунікативного середовища, що стимулює творення та впровадження інновацій, активну комунікацію із читачем-клієнтом, підтримують у своїй діяльності концепції Відкритої науки (Open Science) та Відкритої освіти (Open Education).
 
Publisher ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729860/1/Huzieva%20at%20all_NPS_%205_2021-145-160.pdf
- Воскобойнікова-Гузєва, Олена Вікторівна (orcid.org/0000-0002-2099-0000 <http://orcid.org/0000-0002-2099-0000>) and Терещенко, Наталія (orcid.org/0000-0003-3583-0701 <http://orcid.org/0000-0003-3583-0701>) (2021) Strategic Development Vectors for Scientific Libraries of Higher Education Institutions in Ukraine, Lithuania, Poland Науково-педагоігчні студії (5). pp. 145-160. ISSN 2663-5739
10.32405/2663-5739-2021-5-145-160
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2663-5739-2021-5-145-160