Record Details

Репрезентація спадщини педагога-реформатора Селестена Френе в електронному ресурсі «Видатні педагоги України та світу»

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729858/
http://npstudies.dnpb.gov.ua/article/view/250408
10.32405/2663-5739-2021-5-185-193
 
Title Репрезентація спадщини педагога-реформатора Селестена Френе в електронному ресурсі «Видатні педагоги України та світу»
Representation of the Legacy of Celestin Freinet, Educator and Reformer, in the Electronic Resource “Outstanding Educators of Ukraine and the World”
 
Creator Павленко, Тетяна Степанівна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті крізь призму історико-бібліографічних досліджень презентовано сторінку «Селестен Френе» в інформаційно-бібліографічному ресурсі «Видатні педагоги України та світу», подано детальну характеристику змісту та наповнення рубрик персоналії зарубіжного педагога-практика ХХ ст. Відображено життєвий шлях і творчу спадщину французького педагога, вчителя, представника так званої «прогресивної педагогіки» Селестена Френе (1896–1966 рр.). Надано детальну характеристику розділів сторінок ресурсу: «Біографія», «Бібліографія праць», «Бібліографія праць про життя та діяльність С. Френе», «Повнотекстові документи», «Афоризми Селестена Френе», «Фотогалерея». Зокрема, подано біографію педагога-реформатора, окреслено його внесок у педагогічну науку. Узагальнено біобібліографічну інформацію. Розкрито зміст бібліографічної рубрики, присвяченої доробку педагога, в якій міститься інформація про наукові праці педагога. Здійснено огляд джерел, включених у бібліографічний розділ праць про життя та діяльність С. Френе – дисертацій, підручників, статей зі збірників наукових праць, періодичних видань. Проаналізовано внесок педагога в розвиток педагогічної науки й практики. Відзначено, що теоретичні положення, в яких С. Френе акцентував увагу на педагогічних технологіях («техніка Френе»), розкривав індивідуальності дитини, сьогодні переосмислюватимуться, набувають нового смислу. З’ясовано, що форми і методи Селестена Френе застосовуються вчителями у виховній роботі з дітьми. Скановані праці подано у рубриці «Повнотекстові документи». Доведено, що персоналія Селестен Френе в електронному інформаційно-бібліографічному ресурсі «Видатні педагоги України та світу» представлена потужним масивом інформації і може бути використана для написання наукових праць.
The article, based on historical and bibliographic research, presents the page “Celestin Freinet” in the information and bibliographic resource “Outstanding educators of Ukraine and the world”; it presents a detailed description of the content and filling of the headings of the foreign teacher and practical specialist’s personality of the XX century. The life path and creative heritage of the French educator, teacher, representative of the so-called “progressive pedagogy” Célestin Freinet (1896-1966) have been reflected. The sections of the resource pages have been presented: ”Biography”, “Bibliography of Works”, “Bibliography of Works on C. Freinet’s Life and Activities”, “Full-Text Documents”, “Célestin Freinet’s Aphorisms”, “Photo Gallery”. In particular, the biography of the educator and reformer has been presented, his contribution to pedagogical science has been outlined. The bibliographic information has been summarized and the content of the bibliographic heading dedicated to the educator’s legacy, containing information about the educator’s scientific works, has been disclosed. A review of the sources presented in the bibliographic section of works on C. Freinet’s life and work – dissertations, textbooks, articles from collections of scientific works, periodicals – has been carried out. The contribution of the teacher to the development of pedagogical science and practice has been analyzed. It has been noted that the theoretical provisions, in which C. Freinet focused on pedagogical technologies (“Freinet's technique”) and the characteristics of the child's individuality, are being rethought today and acquire a new meaning. It has been found out that teachers use Celesten Freinet’s foqw rms and methods in educational work with children. The scanned works have been presented in the “Full-text documents” section. It has been proved that Celesten Freinet’s personality in the electronic information and bibliographic resource “Outstanding educators of Ukraine and the world” is represented by a powerful array of information and can be used for writing scientific works.
 
Publisher ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729858/1/Pavlenko_NPS_%205_2021-185-193.pdf
- Павленко, Тетяна Степанівна (orcid.org/0000-0003-3244-7897 <http://orcid.org/0000-0003-3244-7897>) (2021) Representation of the Legacy of Celestin Freinet, Educator and Reformer, in the Electronic Resource “Outstanding Educators of Ukraine and the World” Науково-педагоігчні студії (5). pp. 185-193. ISSN 2663-5739
10.32405/2663-5739-2021-5-185-193
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2663-5739-2021-5-185-193