Record Details

Репозитарії закладів вищої педагогічної освіти: нові можливості для наукових бібліотек

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729844/
http://vislib.onu.edu.ua/article/view/245130
10.18524/2707–3335.2021.2(26).245130
 
Title Репозитарії закладів вищої педагогічної освіти: нові можливості для наукових бібліотек
Repositories of higher pedagogical education institutions: new opportunities for scientific libraries
 
Creator Кропочева, Наталія Миколаївна
 
Subject Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications
001.89 Organization of science and scientific work
004.91 Document processing and production
02 Бібліотечна справа
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description На основі контент-аналізу змістового наповнення репозитаріїв бібліотек-­учасниць мережі освітянських бібліотек розглянуто ключові показники діяльності бібліотечних установ закладів вищої педагогічної освіти в контексті дотримання принципів відкритої науки. Наведено наукові метрики зазначених принципів, що детермінують наукові пошуки в руслі диференціації типовидового складу цифрового контенту інституційного репозитарію відповідно до наступних вимог: визначення кількісних показників наукових і навчальних матеріалів, що завантажено до сховищ; встановлення структури фондів, підфондів, тематичних колекцій та рубрик інституційних репозитаріїв; виявлення напрямів їхнього поширення в мережі Інтернет. На основі сформованої вибірки бібліотек закладів вищої освіти встановлено та наведено загальні статистичні показники типовидового складу контенту інституційних репозитаріїв. Виокремлено напрями діяльності наукових бібліотек закладів вищої педагогічної освіти в процесі удосконалення представлення в контенті користувацьких та аналітичних сервісів, що пропагуватимуть оприлюднені документи, уможливлять проведення моніторингу кількості переглядів та завантажень документів у інституційних репозитаріях. Перегляд веб-сторінок інституційних репозитаріїв бібліотек підтвердив заявлене автором твердження: бібліотечні структури формують та технологічно супроводжують процес змістового формування інституційних репозитаріїв засобами розроблення тематичних електронних колекцій, розширенням бази освітніх ресурсів та фіксації результатів наукових досліджень, що знаходяться у відкритому доступі. Отже, в структурі інформаційного супроводу навчання та наукових досліджень в закладах вищої педагогічної освіти, здійснюваних бібліотечними структурами, ми спостерігаємо два інноваційних тренди: традиційні комунікаційні канали сприйняття бібліотечної інституції розширено відповідно до сучасних вимог та принципів відкритої науки, зокрема, через збільшення типовидового складу цифрового контенту та видозмінення інформаційно-аналітичного діапазону діяльності наукових бібліотек закладів вищої педагогічної освіти.
On the basis of the content analysis of substantial filling of repositories of participating libraries of network of educational libraries, key indicators of activity of library institutions of institutions of the higher pedagogical education in the context of respect for the principles of open science are considered. Scientific metrics of the above principles are given, determining scientific searches in line with differentiation of the typical composition of the institutional repository digital content in accordance with the following requirements: determination of quantitative indicators of scientific and educational materials loaded into repositories; Establishing the structure of funds, sub-funds, thematic collections and institutional repositories; Identification of their distribution on the Internet. On the basis of the established sample of libraries of higher educational institutions, general statistical indicators of the typical content of institutional repositories are established and presented. The activities of scientific libraries of higher educational institutions in the process of improving the presentation of user and analytical services in the content, which will promote published documents, will make it possible to monitor the number of views and downloads of documents in institutional repositories. Viewing the web pages of institutional repositories of libraries confirmed the author’s statement: library structures form and technologically accompany the process of meaningful formation of institutional repositories by means of developing thematic electronic collections, expanding the base of educational resources and recording the results of scientific research in the public domain. So, in the structure of information support for training and scientific research in institutions of higher pedagogical education carried out by library structures, we observe two innovative trends: traditional communication channels of perception of the library institution are expanded in accordance with modern requirements and principles of open science, in particular, through an increase in the typical composition of digital content and a modification of the information and analytical range of activities of scientific libraries of institutions of higher pedagogical education.
 
Publisher Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Odessa Mechnikov National University
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729844/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.%D0%9A%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D1%87%D0%B5%D0%B2%D0%B0.pdf
- Кропочева, Наталія Миколаївна (orcid.org/0000-0002-7025-8272 <http://orcid.org/0000-0002-7025-8272>) (2021) Repositories of higher pedagogical education institutions: new opportunities for scientific libraries Library Mercury, 2 (26). pp. 118-133. ISSN 2707-3335
10.18524/2707–3335.2021.2(26).245130