An Environmental Approach to Developing and Applying Smart Complexes of Academic Disciplines in Professional Training of Future Specialists
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/729047/
https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/3330/3131 10.18662/rrem/13.2/434 |
|
Title |
An Environmental Approach to Developing and Applying Smart Complexes of Academic Disciplines in Professional Training of Future Specialists
Екологічний підхід до розробки та застосування смарт-комплексів академічних дисциплін у професійній підготовці майбутніх спеціалістів |
|
Creator |
Radkevych, V. O.
Radkevych, Olexandr Humennyi, Oleksandr |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
The paper discloses modern approaches to creating integrated information environments of SMART complexes of academic disciplines through integrating creative, authorial, non-verbal, encyclopaedic, information-and-communication, self-realization, self-assessment components in professional (vocational) and pre-university professional education. It lists the advantages of such complexes compared to e-textbooks and reveals the requirements for developing them. It highlights the ways of considering future specialists’ psycho-physiological development when selecting and structuring educational information. It recommends applying constructive equalization of students’ cognitive activity based on the Kosko’s quasi-neural network model in their designing an educational trajectory. It shows conditions for ensuring equal opportunities for students’ learning within such complexes. Both selection and structurization of such complexes’ educational information follow students’ psychological development in perceiving it and focus on critical feature patterns of the adaptive resonance theory and the Hopfield model for associative memory. The paper suggests evaluating students’ activities within such complexes by comparing each participant’s achievements with the parameters of completed projects, using the index method based on qualimetric measurements. It specifies the features of an environmental approach in developing such complexes; elaborating their educational material; determining types of learning tasks; creating means of monitoring students’ knowledge. It justifies the results of experimental work, which involved surveying 442 teachers and analyzes the influence of such complexes on the effectiveness of the educational process. It highlights the importance of introducing heuristic forms, methods and techniques of students’ learning to help students obtain, systematize and consolidate educational information and acquire practical skills in performing creative projects and professional tasks. У статті розкрито сучасні підходи до створення інтегровані інформаційні середовища SMART-комплексів навчальні дисципліни через інтеграцію творчих, авторських, невербальних, енциклопедичних, інформаційно-комунікаційних, самореалізаційних, самооцінюючих компонентів у професійну (професійну) та довузівську професійну освіту. Перелічено переваги таких комплексів порівняно з електронними підручниками та розкрито вимоги до їх розробки. Висвітлено шляхи врахування психофізіологічного розвитку майбутніх спеціалістів при відборі та структуруванні навчальної інформації. Рекомендується застосовувати конструктивне вирівнювання пізнавальної активності учнів на основі моделі квазінейронної мережі Коско при розробці освітньої траєкторії. Показано умови для забезпечення рівних можливостей для навчання студентів у таких комплексах. Як відбір, так і структурування навчальної інформації таких комплексів слідують за психологічним розвитком студентів у її сприйнятті та зосереджуються на критичних моделях теорії адаптивного резонансу та моделі Хопфілда для асоціативної пам’яті. У роботі пропонується оцінювати діяльність студентів у таких комплексах шляхом порівняння досягнень кожного учасника з параметрами виконаних проектів, використовуючи індексний метод на основі кваліметричних вимірювань. Уточнюються особливості екологічного підходу при розробці таких комплексів; опрацювання свого навчального матеріалу; визначення видів навчальних завдань; створення засобів контролю знань учнів. Обґрунтовано результати експериментальної роботи, яка передбачала опитування 442 вчителів та проаналізовано вплив таких комплексів на ефективність навчально-виховного процесу. Висвітлено важливість впровадження евристичних форм, методів і прийомів навчання студентів для сприяння отриманню, систематизації та закріпленню учнями навчальної інформації та набуття практичних навичок виконання творчих проектів і професійних завдань. |
|
Publisher |
LUMEN Publishing House
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/729047/1/6%20%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20An%20Environmental%20Approach.pdf
- Radkevych, V. O., Radkevych, Olexandr and Humennyi, Oleksandr (2021) An Environmental Approach to Developing and Applying Smart Complexes of Academic Disciplines in Professional Training of Future Specialists Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 2 (13). pp. 516-539. ISSN 2067-9270 10.18662/rrem/13.2/434 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.18662/rrem/13.2/434
|
|