Андрагогічна компетентність педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих: сутнісний аспект
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/729336/
http://www.adult-education-journal.com.ua/index.php/aej/issue/archive 10.35387/od.2(20).2021.64-72 |
|
Title |
Андрагогічна компетентність педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих: сутнісний аспект
Androgogical Competence of Pedagogical Staff in the Field of Adult Education: the Essential Aspect |
|
Creator |
Баніт, Ольга Василівна
Аніщенко, Олена Валеріївна Калюжна, Т.Г. |
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
Авторами оглядової статті проаналізовано сутність андрагогічної компетентності педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих. Обґрунтовано актуальність досліджуваної проблеми, доцільність її розгляду в контексті професіоналізації освіти дорослого населення. Доведено, що андрагогічну компетентність педагогічного персоналу доцільно тлумачити як важливу складову його професійної компетентності. Уточнено сутність андрагогічної компетентності педагогічних і науково-педагогічних працівників. Викладено авторське визначення андрагогічної компетентності педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих. Відповідно до структури андрагогічної компетентності визначено критерії й показники її сформованості. Охарактеризовано чотири компоненти й відповідні критерії сформованості андрагогічної компетентності педагогічних і науково-педагогічних працівників: ціннісно-мотиваційний компонент (критерій – мотиваційно-аксіологічний), когнітивно-змістовий компонент (критерій –знаннєво-інформаційний), рефлексивно-оцінний компонент (критерій – рефлексивний), операційно-діяльнісний компонент (критерій – процесуально-технологічний). Наголошено, що сформованість андрагогічної компетентності педагогічних і науково-педагогічних працівників є однією з найважливіших умов забезпечення ефективності освітнього процесу у закладах формальної і неформальної освіти дорослих. Обґрунтовано доцільність формування й розвитку андрагогічної компетентності педагогів у традиційному, дистанційному й змішаному форматах в умовах формальної і неформальної освіти. The authors of the review article have analyzed and clarified the essence of andragogical competence of pedagogical staff in the field of adult education. The relevance of the researched problem and the expediency of its consideration in the context of professionalization of adult education are substantiated. It is proved that the andragogical competence of pedagogical staff should be interpreted as an important component of their professional competence. The author's definition of the andragogical competence of pedagogical staff in the field of adult education is presented. According to the structure of andragogical competence, the criteria and indicators of its formation are determined. Four components and corresponding criteria of formation of andragogical competence of pedagogical and scientific-pedagogical workers are characterized: value-motivational component (criterion is motivational-axiological), cognitive-semantic component (criterion is cognitive-informational), reflexive-evaluative component (criterion is evaluative), operational and activity component (criterion is procedural and technological). It is emphasized that the formation of andragogical competence of pedagogical and scientific-pedagogical workers is one of the most important conditions for ensuring the effectiveness of the educational process in the institutions of formal and non-formal adult education. There has been substantiated the expediency of formation and development of the andragogical competence of pedagogues in traditional, distant and mixed formats in the conditions of formal and non-formal education. The urgency of professional training of the pedagogical staff in the field of adult education in Ukraine, as well as the expediency of promoting successful practices of professionalization of andragogues in foreign and national educational space are proved in the article. |
|
Publisher |
Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/729336/1/%D0%91%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%82_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Баніт, Ольга Василівна, Аніщенко, Олена Валеріївна and Калюжна, Т.Г. (2020) Androgogical Competence of Pedagogical Staff in the Field of Adult Education: the Essential Aspect Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 2 (20). pp. 63-72. ISSN 2308-6386 10.35387/od.2(20).2021.64-72 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.35387/od.2(20).2021.64-72
|
|