Record Details

Психолого-педагогічний супровід дітей із заїканням

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729509/
http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/index.php/archiv?id=152
 
Title Психолого-педагогічний супровід дітей із заїканням
Психолого-педагогическое сопровождение детей с заиканием
Psychological and pedagogical accompaniment of children with stuttering
 
Creator Рібцун, Юлія Валентинівна
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Статтю присвячено окремим аспектам психолого-педагогічного супроводу молодших школярів із заїканням шляхом репрезентування зразків колективних форм роботи зі здобувачами початкової освіти Нової української школи з метою гуманізації відносин учнівської спільноти з дітьми з порушеннями темпо-ритмічної організації мовлення, що зумовлені судомним станом м’язів мовленнєвого апарату. Визначено, що діти з розладами мовлення мають первинні функціональні труднощі; водночас здобувачі початкової освіти із заїканням, найчастіше зі складними формами, постійно відчувають як навчальні труднощі, особливо під час читання, так і соціоадаптаційні у вигляді дефіциту соціальної взаємодії та комунікації. Це своєю чергою потребує від педагогів (учителів початкових класів, учителів-логопедів, практичних психологів) створення безбар’єрного освітнього середовища, розроблення індивідуальних програм розвитку, спрямованих на задоволення особливих мовленнєвих потреб. Доведено, що в новітній парадигмі освіти важливе місце посідає удосконалення змісту особистісно орієнтованого навчання, особливо дітей, які мають порушення розвитку; водночас саме колективні форми роботи зі здобувачами початкової освіти сприяють осмисленню та інтерпретації соціального досвіду, вільному входженню в соціальний простір людських відносин. Представлено якісний аналіз одного з авторських оповідань, які можуть бути використані для проведення виховних бесід щодо толерантного ставлення до дітей з особливими освітніми, зокрема з мовленнєвими, потребами з боку учнів із типовим розвитком, формування в них ключових компетентностей. Проаналізовано ступені логофобічного синдрому в дітей із заїканням. Підкреслено, що саме групові форми роботи допомагають консолідувати учнівський колектив, активізувати суб’єкт-суб’єктну навчальну взаємодію, навчити школярів прогнозувати, поетапно планувати роботу, контролювати процес виконання, адекватно оцінювати результат, радіти спільним успіхам, співпереживати невдачам, допомагати один одному, насамперед дітям з особливими мовленнєвими потребами, виховувати самостійність, ініціативність і водночас згуртованість, моральні якості, підвищити рівень комунікативних умінь, розвинути емоційно-вольову сферу, зокрема навички подолання страхів.
Статья посвящена отдельным аспектам психолого-педагогического сопровождения младших школьников с заиканием путем представления образцов коллективных форм работы с учащимися Новой украинской школы с целью гуманизации отношений ученического сообщества с детьми с нарушениями темпо-ритмической организации речи, обусловленные судорожным состоянием мышц речевого аппарата. Определено, что дети с расстройствами речи испытывают первичные функциональные трудности; в то же время соискатели начального образования с заиканием, чаще всего со сложными формами, постоянно чувствуют как учебные трудности, особенно во время чтения, так и социоадаптационные в виде дефицита социального взаимодействия и коммуникации. Это, в свою очередь, требует от педагогов (учителей начальных классов, учителей-логопедов, практических психологов) создание безбарьерной образовательной среды, разработки индивидуальных программ развития, направленных на удовлетворение особых речевых потребностей. Доказано, что в новейшей парадигме образования важное место занимает усовершенствование содержания личностно ориентированного обучения, особенно детей, имеющих нарушения развития; одновременно именно коллективные формы работы с соискателями начального образования способствуют осмыслению и интерпретации социального опыта, свободному вхождению в социальное пространство человеческих отношений. Представлен качественный анализ одного из авторских рассказов, которые могут быть использованы для проведения воспитательных бесед толерантного отношения к детям с особыми образовательными, в частности с речевыми, потребностями со стороны учащихся с типичным развитием, формирования у них ключевых компетентностей. Проанализированы степени логофобического синдрома у детей с заиканием. Подчеркнуто, что именно групповые формы работы помогают консолидировать ученический коллектив, активизировать субъект-субъектную учебное взаимодействие, научить школьников прогнозировать, поэтапно планировать работу, контролировать процесс выполнения, адекватно оценивать результат, радоваться общим успехам, сопереживать неудачам, помогать друг другу, прежде всего детям с особыми речевыми потребностями, воспитывать самостоятельность, инициативность и одновременно сплоченность, моральные качества, повысить уровень коммуникативных умений, развить эмоционально-волевую сферу, в том числе навыки преодоления страхов.
The article is devoted to some aspects of psychological and pedagogical support of junior schoolchildren with stuttering. Samples of collective forms of work with students of primary education of the New Ukrainian school are offered. The importance of humanizing the relations of the student community with children with disorders of the tempo-rhythmic organization of speech, which is due to the convulsive state of the muscles of the speech apparatus, is emphasized. It is determined that children with speech disorders have primary functional difficulties. It has been noticed that at the same time, primary school students with stuttering, often with complex forms, constantly experience learning difficulties, especially when reading. Students with stuttering also experience socio-adaptive difficulties in the form of a lack of social interaction and communication. The need for teachers (primary school teachers, speech therapists, practical psychologists) to create individual development programs that would be aimed at meeting special speech needs. It is proved that in the newest paradigm of education an important place is occupied by the improvement of the content of education, which is personality-oriented. This is especially true for children with developmental disabilities. It is emphasized that it is the collective forms of work with primary school students that contribute to the understanding and interpretation of social experience, free entry into the social space of human relations. A qualitative analysis of one of the author's stories that can be used for educational conversations about tolerant attitude towards children with special educational needs is presented. Author's stories will be useful for the formation of students' key competencies. The degrees of logophobic syndrome in children with stuttering were analyzed. It is emphasized that group forms of work help to consolidate the student body. Subject-subject educational interaction is intensified in the team, students are trained in forecasting, step-by-step planning of work.
 
Publisher КПУ
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729509/1/%D0%97%D0%B0%D1%97%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%A0%D1%96%D0%B1%D1%86%D1%83%D0%BD.pdf
- Рібцун, Юлія Валентинівна (orcid.org/0000-0002-2672-3704 <http://orcid.org/0000-0002-2672-3704>) (2021) Psychological and pedagogical accompaniment of children with stuttering Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2 (79). pp. 72-76. ISSN 1992-5786