Record Details

Особливості реалізації процесуального складника методики компетентнісно орієнтованого навчання фізики в гімназії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729114/
https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/anotovani_2020_.pdf
 
Title Особливості реалізації процесуального складника методики компетентнісно орієнтованого навчання фізики в гімназії
Peculiarities of implementation the procedural component of the method physics’ competence-oriented teaching in gymnasium
Особенности реализации процессуальной составляющей методики компетентностно ориентированного обучения физике в гимназии
 
Creator Мельник, Ю.С.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
 
Description Методологічною основою формування сучасного змісту навчання фізики в 7–9-х класах є посилення його цільової та компетентнісної спрямованості, а важливою умовою реалізації – створення та впровадження методичної системи компетентнісно орієнтованого навчання, яка забезпечувала б формування відповідних компонентів ключових та предметної компетентностей засобами базового курсу.
Функціональність процесуального складника методики компетентнісно орієнтованого навчання фізики в гімназії реалізується шляхом організації такої навчальної діяльності, у процесі якої зусилля її суб’єктів спрямовано на створення умов формування відповідних компетентностей, забезпечення можливостей самостійної роботи, формування вмінь та навичок розв’язувати якісні й кількісні фізичні задачі, планувати та проводити фізичний експеримент, здійснювати самоконтроль.
The methodological basis for the formation of modern physics teaching content in Grades 7-9 is the strengthening of its target and competence orientation, and an important condition for its implementation is the creation and implementation of a competence-based teaching methodological system, which would ensure the formation of relevant components of key and subject competences by means of the basic course.
The functionality of the procedural component of the competency-based physics teaching methodology in upper secondary schools is realized through the organization of such learning activities in the process of which the efforts of its subjects are aimed at creating conditions for the formation of relevant competencies, providing opportunities for independent work, formation of abilities and skills to solve qualitative and quantitative physical tasks, to plan and conduct a physical experiment, to perform self-monitoring.
Методологической основой формирования современного содержания обучения физики в 7-9-х классах является усиление его целевой и компетентностной направленности, а важным условием реализации - создание и внедрение методической системы компетентностно ориентированного обучения, которая обеспечивала бы формирование соответствующих компонентов ключевых и предметной компетентностей средствами базового курса.
Функциональность процессуальной составляющей методики компетентностно ориентированного обучения физике в гимназии реализуется путем организации такой учебной деятельности, в процессе которой усилия ее субъектов направлены на создание условий формирования соответствующих компетентностей, обеспечение возможностей самостоятельной работы, формирование умений и навыков решать качественные и количественные физические задачи. планировать и проводить физический эксперимент, осуществлять самоконтроль.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2020
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729114/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_%D0%9C%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%202020.pdf
- Мельник, Ю.С. (orcid.org/0000-0002-1268-6199 <http://orcid.org/0000-0002-1268-6199>) (2020) Peculiarities of implementation the procedural component of the method physics’ competence-oriented teaching in gymnasium In: Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки за 2020 рік Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 134-135. ISBN 978-966-644-563-9