Record Details

Творча спадщина Оксани Петрівни Рудницької як джерело новаційних ідей сучасної педагогічної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729571/
10.32843/2663- 6085/2021/37.2
 
Title Творча спадщина Оксани Петрівни Рудницької як джерело новаційних ідей сучасної педагогічної освіти
Oksana Petrivna Rudnytska`s creative heritage as a source of innovative ideas of modern pedagogical education
 
Creator Василенко, Світлана Борисівна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
37.09 Organization of instruction
92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags
 
Description У статті проаналізовано основні аспекти науково-педагогічних розробок О. П. Рудницької. Основну увагу зосереджено на висвітленні новаційних ідей наукових досліджень видатної української вченої. Розглянуто центральну наукову ідею та пріоритетні напрями школи теорії мистецької освіти, яку започаткувала професор О. П. Рудницька. Надано змістову характеристику поняття «мистецька освіта» та розкрито його наукову суть. Наведено перелік принципів, запропонованих О. П. Рудницькою, на яких базується художня освіта: принцип довершення навчальної дії виховною у педагогічному впливі, принцип урізноманітнення видів і форм діяльності учнів в організації педагогічної взаємодії, принцип залежності розвитку особистісних якостей від створених педагогічних ситуацій, принцип емоційної насиченості навчально-виховного процесу, принцип спонукання до творчого самовираження. Виділено характерні особливості мистецької освіти, що відрізняють її від інших галузей навчання і виховання. Виявлено, що О. П. Рудницька у своїх наукових роботах обґрунтувала методологічні та теоретичні основи мистецької освіти, виявила методичні засади викладання дисциплін художньо-естетичного циклу, окреслила пріоритетні напрями подальшого вдосконалення мистецької освіти, розкрила її взаємозв’язок з основами загальної педагогіки; вперше в музичній педагогіці узагальнила і науково обґрунтувала можливі підходи щодо організації та проведення наукових досліджень з історії та теорії музичної освіти, теорії та методики навчання музики. Показано вплив музичного сприйняття на формування особистісних якостей та професійної майстерності майбутнього вчителя, акцентовано увагу на ролі вчителя мистецьких дисциплін у навчальному процесі. Доведено, що саме з мистецтвом пов’язані перспективи гуманізації освіти та ствердження нових ідеалів розвитку духовної культури суб’єкта навчання. Наголошено на актуальності та значимості творчої спадщини О. П. Рудницької у сучасному педагогічному та науковому просторі.
The main aspects of scientific and pedagogical achievements of O. P. Rudnytska are analyzed in the article. The main focus is on highlighting the innovative ideas of scientific research of a prominent Ukrainian scientist. The central scientific idea and priority directions of the school of the theory of art education, which was founded by Professor O. P. Rudnytska, are considered. The semantic characteristic of the concept of "art education" is given and its scientific essence is revealed. The list of principles proposed by O. P. Rudnytska on which art education is based is given: the principle of completion of educational action by upbringing in pedagogical influence, the principle of diversification of types and forms of activity of pupils in the organization of pedagogical interaction, the principle of dependence of development of personal qualities on created pedagogical situations, the principle of emotional saturation of the educational process, the principle of motivation for creative self-expression. The characteristic features of art education that distinguish it from other branches of education and upbringing are highlighted. It is revealed that O. P. Rudnytska in her scientific works substantiated methodological and theoretical bases of art education, revealed methodical bases of teaching disciplines of art and aesthetic cycle, outlined priority directions of further improvement of art education, revealed its interrelation with bases of general pedagogy; first in music pedagogy, O. P. Rudnytska generalized and scientifically substantiated possible approaches to the organization and conduct of research on the history and theory of music education, theory and methods of teaching music. The influence of musical perception on the formation of personal qualities and professional skills of the future teacher is shown; the emphasis is on the role of the teacher of art disciplines in the educational process. It is proved that the prospects of humanization of education and affirmation of new ideals of development of spiritual culture of the subject of study are connected with art. The urgency and significance of O. P. Rudnytska's creative heritage in the modern pedagogical and scientific space are emphasized.
 
Publisher Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729571/1/4.pdf
- Василенко, Світлана Борисівна (orcid.org/0000-0002-0810-1901 <http://orcid.org/0000-0002-0810-1901>) (2021) Oksana Petrivna Rudnytska`s creative heritage as a source of innovative ideas of modern pedagogical education Інноваційна педагогіка (37). pp. 18-22. ISSN 2663-6085
10.32843/2663- 6085/2021/37.2