Record Details

Тенденції розвитку теорії і практики сучасного підручника фізики

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729133/
http://ipvid.org.ua/vypusk-26/index.php
10.32405/2411‐1309‐2021‐26‐72‐84
 
Title Тенденції розвитку теорії і практики сучасного підручника фізики
Тенденции развития теории и практики современного учебника физики
Trends in the theory and practice of a moderm physics textbook
 
Creator Головко, Микола Васильович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті обґрунтовано тенденції розвитку теорії і практики сучасного підручника фізики. Визначено основні напрями удосконалення навчальної книжки з фізики як стрижневого
складника дидактичного забезпечення освітнього процесу з фізики. Зроблено висновок щодо еволюції сучасного підручника фізики від засобу реалізації змісту навчання фізики до
забезпечення його загальнопедагогічних і предметних функцій та ключового компонента навчально-методичного забезпечення, що є механізмом досягнення цілей, визначених освітніми
стандартами. Наголошено, що не втратили своєї актуальності й окремі методичні підходи щодо введення основних понять шкільного курсу фізики, реалізовані в підручниках, а їхнє вивчення та узагальнення є корисним в умовах створення сучасного підручника фізики.
В статье обоснованы тенденции развития теории и практики современного учебника физики. Определены основные направления совершенствования учебной книги по физике как важного компонента дидактического обеспечения образовательного процесса по физике. Сделан вывод об эволюции современного учебника физики от средства реализации содержания обучения физике к обеспечению его общепедагогической и предметных функций, а также ключевого компонента учебно-методического обеспечения, что является механизмом достижения целей, определенных образовательными стандартами. Отмечается, что не утратили своей актуальности отдельные методические подходы по введению основных понятий школьного курса физики, реализованные в учебниках, а их изучение и обобщение полезно в условиях создания современного учебника физики.
The article substantiates the trends in the development of the theory and practice of a modern physics textbook. It determines the main areas for improving a physics textbook as a core component of didactic support of the educational process in physics.
The modern physics textbook is considered as a multifunctional tool that ensures the achievement of didactic goals and is a core component of the methodology of competencybased learning. It implements the idea of concretization at the level of targeted guidelines of
subject components (relevant knowledge, skills, abilities and values formed in the learning process) and contribution to the formation of key competencies (communicative,
mathematical, digital, environmental, literacy competencies, healthy living, etc.), and it is also a means of forming, identifying and evaluating them.
The conclusion about the evolution of the modern physics textbook from the means of realization of the content of teaching physics to ensuring its general pedagogical and subject functions formation of a holistic view of the world and holistic creative personality of a student, humanization
of education,students’ abilities) and a key component of educational and methodological support, which is a tool for
achieving the goals set by educational standards.
It is substantiated that the established procedures for creating the physics textbook conceptually reflect the traditions of Ukrainian textbook creation, which confirms the continuity of its development as a historical and pedagogical process. The methodological ideas implemented in these textbooks are relevant for modern theory and methods of teaching physics, in particular, in the context of developing didactic support for an integrated course "Natural Sciences" for the new Ukrainian school. It is
emphasized that some methodological approaches to the introduction of the basic concepts of the school physics course, implemented in textbooks, have not lost their relevance, and their study and generalization is useful in creating a modern physics textbook.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729133/1/PSP_26_2021_Holovko.pdf
- Головко, Микола Васильович (orcid.org/0000-0002-8634-591X <http://orcid.org/0000-0002-8634-591X>) (2021) Trends in the theory and practice of a moderm physics textbook Проблеми сучасного підручника (26). pp. 72-84. ISSN 2411-1309
10.32405/2411‐1309‐2021‐26‐72‐84