Principiile de evaluare a realizărilor şcolare ale elevilor în contextul reformei învățământului primar
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/729085/
|
|
Title |
Principiile de evaluare a realizărilor şcolare ale elevilor în contextul reformei învățământului primar
Принципи оцінювання навчальних досягнень учнів у контексті реформування початкової освіти Принципы оценивания учебных достижений учащихся в контексте реформирования начального образования Guiding principles of assessing children’s educational achievements within the context of reforming primary education |
|
Creator |
Petruk, Oksana
Nykyforuk, Oksana |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
În contextul reformării sectorului educațional, problema evaluării performanței elevilor este relevantă. Publicația are în vedere principiile de bază după care se realizează evaluarea performanțelor academice ale elevilor în contextul reformei învățământului primar. Autorii evidențiază principiile pozitivității, sistematicității, criteriului, optimității, complexității, caracterului individual al diagnosticului, fixarea progresului personal al elevului, activitățile comune de evaluare. Considerarea de către profesor a acestor principii oferă informații pentru prognoza și ajustarea în continuare a procesului de învățare.
В умовах реформування освітньої галузі актуалізується питання оцінювання навчальних досягнень учнів. У публікації розглянуто основні принципи, за якими здійснюється оцінювання навчальних досягнень школярів у контексті реформування початкової освіти. Авторами виокремлено принципи позитивності, систематичності, критеріальності, оптимальності, комплексності, індивідуального характеру діагностування, фіксації особистого поступу учня, спільної оцінювальної діяльності. Урахування педагогом зазначених принципів забезпечує отримання інформації для прогнозування і подальшого коригування процесу навчання. В условиях реформирования образовательной отрасли актуализируется вопрос оценивания достижений учащихся. В публикации рассмотрены основные принципы, по которым осуществляется оценивание учебных достижений школьников в контексте реформирования начального образования. Авторами выделены принципы позитивности, систематичности, критериальности, оптимальности, комплексности, индивидуального характера диагностирования, фиксации личного развития ученика, совместной оценочной деятельности. Учет педагогом указанных принципов обеспечивает получение информации для прогнозирования и последующей корректировки процесса обучения. In the process of reforming education, the issue of assessment children’s educational achievements becomes of paramount importance. The article goes on to discuss the guiding principles under which educational achievements of schoolchildren are evaluated within the context of reforming primary education. The authors have outlined the principles of positivity, regularity, optimality, comprehensiveness, as well as criteria-based approach, individualized analysis of the problem, fixing on the student’s personal progress and collaborative evaluation. Considering the above-mentioned principles, the educator can be provided with the information which helps to predict and further adjust the educational process. |
|
Publisher |
Print-Caro SRL
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
ro
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/729085/1/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D1%83%D0%BA-335-337.pdf
- Petruk, Oksana (orcid.org/0000-0001-5964-0676 <http://orcid.org/0000-0001-5964-0676>) and Nykyforuk, Oksana (2021) Guiding principles of assessing children’s educational achievements within the context of reforming primary education In: Institutul de Științe ale Educației: ascensiune, performanțe, personalități: materialele Conferinţa Ştiinţifică Internaţională, 10 desembrie, 2021 Print-Caro SRL, c. Chişinău, Republica Moldova, pp. 334-336. ISBN 978-9975-56-952-1 |
|