Record Details

Психологічні та соціальні чинники адаптації обдарованої особистості в умовах інформаційно-освітнього середовища закладів загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729017/
 
Title Психологічні та соціальні чинники адаптації обдарованої особистості в умовах інформаційно-освітнього середовища закладів загальної середньої освіти
Psychological and Social Factors of Adaptation of the Gifted Personality in the Conditions of the Informational Educational Environment of General Secondary Education Establishments
 
Creator Андросович, Ксенія Анатоліївна
Ільїна, Г.В.
Ткаченко, Л.І.
Якимова, Ірина Олександрівна
 
Subject 004.77 General networking applications and services
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description В посібнику окреслено особливості інформаційно-освітнього середовища закладів освіти в умовах викликів сьогодення. Виокремлені функції інформаційних середовищ сучасних закладів загальної середньої освіти. Авторами досліджено соціальні та психологічні чинники, а також особистісні характеристики, що впливають на процес адаптації обдарованих учнів в різні періоди навчання, які збігаються із кризовими періодами психологічного розвитку особистості: вступ до школи, підлітковий вік та період ранньої юності. Наведений у посібнику спецпрактикум сприяє підвищенню рівня соціально-психологічної адаптованості обдарованих учнів закладів загальної середньої освіти і є готовим інструментарієм з конспектом практико-орієнтованих занять.
Посібник призначено для студентів і викладачів, соціальних педагогів, практичних психологів та керівників закладів загальної середньої освіти.
The manual outlines the features of the informational educational environment of educational institutions in modern times. The functions of informational environment of modern general secondary education institutions are singled out. The authors investigate social and psychological factors, as well as personal characteristics that affect the process of adaptation of gifted students in different periods of study, which coincide with crisis periods of psychological development — entry into school, adolescence, and early adolescence. The special workshop provided in the manual helps to increase the level of social and psychological adaptability of gifted students of general secondary education institutions and is a ready-made toolkit with a synopsis of practice-oriented classes. The manual is intended for students and teachers, social educators, practical psychologists, and heads of general secondary education institutions.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
Institute of the Gifted Child of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
 
Date 2021
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format image
text
 
Language uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729017/1/Metod%20posibnik_ANDROSOVICH_cover.tif
http://lib.iitta.gov.ua/729017/2/Metod%20posibnik_Androsovich_6.pdf
Андросович, Ксенія Анатоліївна (orcid.org/0000-0002-4121-270X <http://orcid.org/0000-0002-4121-270X>), Ільїна, Г.В. (orcid.org/0000-0001-8409-0696 <http://orcid.org/0000-0001-8409-0696>), Ткаченко, Л.І. (orcid.org/0000-0002-2303-1147 <http://orcid.org/0000-0002-2303-1147>) and Якимова, Ірина Олександрівна (orcid.org/0000-0002-5369-7230 <http://orcid.org/0000-0002-5369-7230>) (2021) Psychological and Social Factors of Adaptation of the Gifted Personality in the Conditions of the Informational Educational Environment of General Secondary Education Establishments Institute of the Gifted Child of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, м. Київ, Україна. ISBN 978-617-7734-31-3