Record Details

Методи і моделі кваліметрії синергетичного ефекту у дидактиці

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728972/
 
Title Методи і моделі кваліметрії синергетичного ефекту у дидактиці
Methods and models of qualimetry of synergetic effect in didactics
 
Creator Рева, Олексій Миколайович
Камишин, Володимир Вікторович
Малиношевська, Альона Василівна
Радецька, Світлана Валеріївна
Бурдельна, Євгенія Андріївна
Липчанська, Лілія Митрофанівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description Обґрунтовано діалектично-теоретичні основи кваліметрії синергетичного ефекту у дидактиці. Розроблено методологічні засади архітектоніки сучасного інформаційного простору знань. Сформульовані умови виникнення синергетичного ефекту, який має супроводжуватися зміною кількісно-якісних показників і характеристик навчального процесу, що ілюструє динаміка основної навчальної домінанти та рівнів домагань тих, хто навчається. Введено і формалізовано поняття та запропоновані критерії виникнення простого і складного адитивного та складного мультиплікативного синергетичного ефекту як для процесу опанування знаннями окремим учнем, так і для показників спільної плідної праці невеликої учнівської групи. Адаптовано для потреб дидактики зміст прапорів катастроф, які визначають біфуркацію в виникненні синергетичного ефекту і є його індикаторами. Проведено порівняльний аналіз спектру моделей, що прогнозують виникнення стрибків в процесі розвитку академічної обдарованості.
Запропоновано методологію кваліметрії синергетичного ефекту в залежності від структурно-функціональної організації діяльності невеликих учнівських груп. Уточнено поняття невеликої учнівської групи. Застосовано інформаційно-кібернетичні ланцюги для моделювання і порівняльного аналізу ефективності спільної навчальної діяльності при структурної організації діяльності групи за принципом «зірка» і «трикутник». Розроблено модель проблемної ситуації виникнення ризику, конфлікту та невизначеності за умов відмови членів групи від спільної праці. Введено спектр структурно-алгоритмічних показників і критеріїв належної організації спільної навчальної праці учнів у невеликих групах.
Обґрунтовано рекомендації щодо досягнення синергетичного ефекту в процесі управління особистісно-орієнтованим розвитком академічної обдарованості. Майже удвічі розширено кортеж, що моделює і описує проблемні ситуації у навчально-виховному процесі. Розроблено алгоритм управління, що сприяє виникненню синергетичного ефекту по показниках динаміки основної навчальної домінанти та рівнів домагань. Запропоновано більш досконалий метод встановлення основної навчальної домінанти, що враховує усі характерні точки оціночної функції корисності показників і характеристик навчально-виховного процесу.
Монографія адресується фахівцям і науковцям, а також аспірантам і докторантам, які займаються дослідженням проблем сучасних інформаційних педагогічних технологій та кваліметрією навчально-виховного процесу. Може бути корисною для слухачів курсів підвищення кваліфікації педагогічного персоналу і науково-педагогічних працівників, які проводять ці курси.
Dialectic-theoretical bases of qualimetry of synergetic effect in didactics are substantiated. Methodological principles of architectonics of modern information space of knowledge are developed. The conditions for the emergence of synergetic effect, which should be accompanied by a change in quantitative and qualitative indicators and characteristics of the educational process, which illustrates the dynamics of the main educational dominant and the levels of claims of those studying, are formulated. The concept is introduced and formalized and criteria for the emergence of simple and complex additive and complex multiplicative synergetic effect both for the process of mastering knowledge by an individual student and for indicators of joint fruitful work of a small student group are proposed. Adapted for the needs of didactic content of catastrophe flags, which determine bifurcation in the emergence of synergistic effect and are its indicators. A comparative analysis of the spectrum of models that predict the emergence of jumps in the development of academic giftedness is carried out.
The methodology of qualimetry of synergetic effect depending on the structural and functional organization of activity of small student groups is proposed. The concept of a small student group is clarified. Information and cybernetic chains are used for modeling and comparative analysis of the effectiveness of joint learning activities in the structural organization of the group's activities on the principle of "star" and "triangle". A model of the problem situation of the occurrence of risk, conflict and uncertainty under conditions of refusal of group members from joint work is developed. The spectrum of structural-algorithmic indicators and criteria of proper organization of joint educational work of students in small groups is introduced.
Recommendations for achieving synergetic effect in the process of managing personally-oriented development of academic giftedness have been substantiated. Almost doubled the tuple, modeling and describing the problem situations in the educational process. The algorithm of management is developed, which contributes to the emergence of synergistic effect on indicators of dynamics of the main educational dominant and levels of harassment. A more perfect method of establishing the main educational dominant is proposed, which takes into account all the characteristic points of the evaluation function of the usefulness of indicators and characteristics of the educational process.
The monograph is addressed to specialists and scientists, as well as to graduate students and doctoral students who study the problems of modern information pedagogical technologies and qualimetry of the educational process. It can be useful for students of advanced training courses for pedagogical staff and scientific and pedagogical workers who conduct these courses.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
Institute of the Gifted Child of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
 
Date 2019
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format image
text
 
Language uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728972/2/Monografiya_Reva_cover.tif
http://lib.iitta.gov.ua/728972/3/Monografiya_Reva_10.pdf
- Рева, Олексій Миколайович (orcid.org/0000-0002-5954-290X <http://orcid.org/0000-0002-5954-290X>), Камишин, Володимир Вікторович (orcid.org/0000-0002-8832-9470 <http://orcid.org/0000-0002-8832-9470>), Малиношевська, Альона Василівна (orcid.org/0000-0003-0472-1940 <http://orcid.org/0000-0003-0472-1940>), Радецька, Світлана Валеріївна (orcid.org/0000-0001-7308-8179 <http://orcid.org/0000-0001-7308-8179>), Бурдельна, Євгенія Андріївна (orcid.org/0000-0003-4887-8608 <http://orcid.org/0000-0003-4887-8608>) and Липчанська, Лілія Митрофанівна (orcid.org/0000-0002-8525-512X <http://orcid.org/0000-0002-8525-512X>) (2019) Methods and models of qualimetry of synergetic effect in didactics Project Report. Institute of the Gifted Child of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, м. Київ, Україна.