Record Details

До питання про специфіку збагачення словникового запасу з української мови учнів 3-4 класів ЗЗСО з навчанням мовами нацменшин в умовах білінгвізму

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728880/
 
Title До питання про специфіку збагачення словникового запасу з української мови учнів 3-4 класів ЗЗСО з навчанням мовами нацменшин в умовах білінгвізму
К вопросу о специфике обогащения словарного запаса по украинскому языку учащихся 3-4 классов школ с обучением языкам нацменьшинств в условиях билингвизма
On the question of the specifics of enriching the vocabulary of the Ukrainian language of students of 3-4 grades of schools with instruction in the languages of national minorities in the context of bilingualism
 
Creator Шевчук, Л.М.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті акцентовано увагу читачів на сутності поняття «білінгвізм», який трактовано як здатність до володінню двома і більше мовами. Наголошено на важливості урахування специфіки навчання української мови як другої мови для оптимального поповнення пасивного й активного словника учнів. Описано особливості збагачення словникового запасу з української мови учнів 3-4 класів закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин в умовах білінгвізму на засадах компетентнісного підходу, перелічено основні відмінності методики збагачення словникового запасу учнів 3-4 класів з української мови як другої та рідної мови.
В статье акцентировано внимание читателей на сущности понятия «билингвизм», который истолковано как способность к владению двумя и более языками. Подчеркнута важность учета специфики обучения украинскому языку как второму языку для пополнения пасивного и активного словаря учащихся. Описаны особенности пополнения словарного запаса украинского языка учащихся 3-4 классов школ с обучением на языках национальных меньшинств в условиях билингвизма на основе компетентносного подхода, перечислены основные отличия методики обогащения словарного запаса учащихся 3-4 классов украинского языка как второго языка и родного языка.
The article focuses readers' attention on the essence of the concept of "bilingualism", which is interpreted as the ability to speak two or more languages. The importance of taking into account the specifics of teaching Ukrainian as a second language to replenish the passive and active vocabulary of students is emphasized. The peculiarities of enriching the vocabulary of the Ukrainian language of students of 3-4 grades of secondary schools with bilingual languages in the conditions of bilingualism on the basis of the competence approach are described, the main differences of the method of enriching the vocabulary of students of 3-4 grades of Ukrainian as a second and native language are listed.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728880/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D1%83%D0%BA_%D0%9B%D0%9C_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Шевчук, Л.М. (orcid.org/0000-0002-4193-0971 <http://orcid.org/0000-0002-4193-0971>) (2021) On the question of the specifics of enriching the vocabulary of the Ukrainian language of students of 3-4 grades of schools with instruction in the languages of national minorities in the context of bilingualism Українська мова і література в школі, 5. pp. 20-22.