Record Details

Психолого-педагогічні аспекти впровадження у практику работи з обдарованою учнівською молоддю електронного наукового журналу на платформі Open Journal Systems

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728829/
http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2021/2/06.pdf
10.32405/2309-3935-2021-2(81)-35-41
 
Title Психолого-педагогічні аспекти впровадження у практику работи з обдарованою учнівською молоддю електронного наукового журналу на платформі Open Journal Systems
Introduction Into Working with Gifted Students Practice of the Elec-tronic Scientific Journal on the Open Journal Systems Platform (Psychological and Pedagogical Aspects)
Психолого-педагогические аспекты внедрения в практику работы с одаренной учащейся молодежью электронного научного журнала на платформе Open Journal Systems
 
Creator Кузьменко, Г.В.
Братусь, Іван Вікторович
 
Subject 37.09 Organization of instruction
 
Description У статті розглянуто можливості впровадження в практику роботи з обдарованими, здібними до науки учнями, у рамках спеціалізованої освіти наукового спрямування, діяльність з розгортання видавництва та функціонування учнівського електронного наукового журналу відкритого доступу на платформі Open Journal System. Зазначається, що використання електронної відкритої журнальної системи Open Journal System в освіті відкриває нові можливості для консолідації ресурсів обдарованої учнівської молоді, координації науково-дослідницької діяльності, створює умови для інтелектуального, духовного і науково-творчого розвитку, тим самим сприяє нарощуванню наукового потенціалу країни.
Поряд з цим вказується на наявність негативних процесів, що безпосередньо чи опосередковано впливають на свідомість молодого покоління, яке сьогодні фактично «живе» у віртуальному світі. Зазначено, що ці потенційно небезпечні тенденції пов’язані з відкритістю інформаційного простору, інтенсивністю та глобальним характером інформатизації суспільства, відсутністю збалансованого адміністрування відкритого інформаційного середовища, а брак життєвого та наукового досвіду учнів не завжди дає змогу вирізнити недобросовісні вияви деяких видань, що виступають носіями негативних тенденцій. Усе це ускладнює роботу із залучення обдарованої учнівської молоді до створення учнівського електронного наукового журналу відкритого доступу на платформі Open Journal System і потребує з боку сучасної наукової спільноти координації спільних зусиль у відповідному напрямку. Відповідно, у статті запропоновано педагогічні умови успішного впровадження в практику роботи з обдарованою учнівською молоддю діяльність з розгортання видавництва та функціонування учнівського електронного наукового журналу відкритого доступу на платформі Open Journal System.
The article considers the possibilities of work with gifted, science-capable students implementation in practice within the specialized scientific education framework, publishing deployment activities and functioning of the student electronic open access scientific journal on the Open Journal System platform. It is noted that the use of electronic open journal system Open Journal System in education opens new opportunities for gifted students’ resources consolidation, research activities coordination, creates conditions for intellectual, spiritual and scientific-creative development, thereby increasing the scientific potential of the country. Along with this, the presence of negative processes (false information dissemination, public opinion manipulation, information wars and information extremism, patostreaming, the spread of non-compliance with scientific ethics cases, etc.), that directly or indirectly affects the younger generation’s consciousness, which today actually "lives" in a virtual world, is pointed out. It is noted that these potentially dangerous trends are related to the openness of the information space, the intensity and global nature of the society informatization, the lack of balanced administration of the open information environment, and students’ lack of life and academic experience does not always allow to identify the unscrupulous manifestations of some publications, acting as negative trends carriers. All this complicates the work on attracting intellectually gifted youth to the deployment and functioning of the open access student electronic scientific journal on the platform Open Journal System and requires from the modern scientific community the coordination of joint efforts in the relevant direction. Accordingly, the article proposes the pedagogical conditions to successfully implement in practice the work with intellectually gifted students on the activities for the publishing development and the functioning of the open access student electronic scientific journal on the Open Journal System platform.
В статье рассмотрены возможности внедрения в практику работы с одаренными, способными к науке учащимися, в рамках специализированного образования научного направления, деятельность по развертыванию издательства и функционирования ученического электронного научного журнала открытого доступа на платформе Open Journal System. Отмечается, что использование электронной открытой журнальной системы Open Journal System в образовании открывает новые возможности для консолидации ресурсов одаренной учащейся молодежи, координации научно-исследовательской деятельности, создает условия для интеллектуального, духовного и научно-творческого развития, тем самым способствует наращиванию научного потенциала страны Наряду с этим указывается на наличие негативных процессов, прямо или косвенно влияющих на сознание молодого поколения, которое сегодня фактически «живет» в виртуальном мире. Отмечено, что эти потенциально опасные тенденции связаны с открытостью информационного пространства, интенсивностью и глобальным характером информатизации общества, отсутствием сбалансированного администрирования открытой информационной среды, а нехватка жизненного и научного опыта учащихся не всегда позволяет выделить недобросовестные проявления некоторых изданий, выступающих носителями негативных тенденций. Все это усложняет работу по привлечению одаренной учащейся молодежи к созданию ученического электронного научного журнала открытого доступа на платформе Open Journal System и требует со стороны современного научного сообщества координации совместных усилий в соответствующем направлении. Соответственно, в статье предложены педагогические условия успешного внедрения в практику работы с одаренной молодежью учащейся деятельности по развертыванию издательства и функционирования ученического электронного научного журнала открытого доступа на платформе Open Journal System.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
Institute of Gifted Child of NAES of Ukraine
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728829/1/06.pdf
- Кузьменко, Г.В. (orcid.org/0000-0002-0613-3934 <http://orcid.org/0000-0002-0613-3934>) and Братусь, Іван Вікторович (orcid.org/0000-0002-8747-2611 <http://orcid.org/0000-0002-8747-2611>) (2021) Introduction Into Working with Gifted Students Practice of the Elec-tronic Scientific Journal on the Open Journal Systems Platform (Psychological and Pedagogical Aspects) Education and Development of Gifted Personality, 2 (81). pp. 35-41. ISSN 2309-3935
10.32405/2309-3935-2021-2(81)-35-41
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2309-3935-2021-2(81)-35-41