Record Details

Становлення поняття «наукова грамотність» у термінологічному полі наукової освіти в англомовному науковому дискурсі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728828/
http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2021/2/04.pdf
10.32405/2309-3935-2021-2(81)-18-24
 
Title Становлення поняття «наукова грамотність» у термінологічному полі наукової освіти в англомовному науковому дискурсі
The “Scientific Literacy” Concept in the Terminological Field of Science Education in English Scientific Discourse
Становление понятия «научная грамотность» в терминологическом поле научного образования в англоязычном научном дискурсе
 
Creator Ковальова, О.А.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
 
Description У статті представлено результати теоретичного дослідження становлення поняття «наукова грамотність». Проаналізовано теоретичні підходи науковців США, Канади та країн Європи, які зробили значний вклад у розробку концепції наукової грамотності. Досліджено розвиток близьких понять «грамотність» та «природа науки». Вивчено напрацювання спеціалізованих державних організацій і міжнародних установ, зокрема ЮНЕСКО та Європарламенту, у дослідженні та ідентифікації цих феноменів. Сформульовано авторське розуміння понять «грамотність» та «наукова грамотність». Наведено різні наукові підходи до структури наукової грамотності та характеристики її компонентів.
The article presents the theoretical study results of the “scientific literacy” concept formation in the historical perspective from its inception to the present time. Much attention is paid to highlighting the transformation of understanding the phenomenon and its components in different time periods. Emphasis is placed on the fact that in the Ukrainian scientific tradition the term “scientific literacy” is not enough used and researched, which motivated the author to convey the importance of its understanding in the modern global integration realities. The scientists’ from the USA, Canada and Europe theoretical approaches, who have made a significant contribution to the development of the scientific literacy concept are analyzed. The author tried to trace the genesis of this phenomenon, to reveal its essential features and components. The relationship between the concepts of “scientific literacy” and “science literacy” has been clarified. Considering the term etymology, the basic development of “literacy” and “nature of science” concepts is studied. The work of specialized state organizations and international institutions, such as, for example, UNESCO or the European Parliament, in the research and identification of these concepts has been studied. The place and significance of the scientific literacy concept in modern educational theories and strategic plans are investigated. The author's understanding of the “literacy” and “scientific literacy” concepts is formulated. Different scientific approaches to the scientific literacy structure and the definition of its components are given.
В статье представлены результаты теоретического исследования становления понятия «научная грамотность». Проанализированы теоретические подходы ученых США, Канады и стран Европы, внесших значительный вклад в разработку концепции научной грамотности. Исследовано развитие близких понятий "грамотность" и "природа науки". Изучены наработки специализированных государственных организаций и международных учреждений, в частности ЮНЕСКО и Европарламента, в исследовании и идентификации этих феноменов. Сформулировано авторское понимание понятий "грамотность" и "научная грамотность". Приведены различные научные подходы к структуре научной грамотности и характеристик ее компонентов.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728828/1/04.pdf
- Ковальова, О.А. (orcid.org/0000-0002-1774-9937 <http://orcid.org/0000-0002-1774-9937>) (2021) The “Scientific Literacy” Concept in the Terminological Field of Science Education in English Scientific Discourse Education and Development of Gifted Personality, 2 (81). pp. 18-24. ISSN 2309-3935
10.32405/2309-3935-2021-2(81)-18-24
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2309-3935-2021-2(81)-18-24