Record Details

Проблеми впровадження інклюзивного навчання і психолого-педагогічний супровід дітей із затримкою психічного розвитку

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728664/
 
Title Проблеми впровадження інклюзивного навчання і психолого-педагогічний супровід дітей із затримкою психічного розвитку
Problems of implementation of inclusive education and psychological and pedagogical support of children with mental retardation
 
Creator Ілляшенко, Т.Д.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description У статті розглядається питання психолого-педагогічного супроводу дітей із затримкою психічного розвитку (ЗПР) в умовах різних форм їх навчання у закладах загальної середньої освіти. Наголошено на негативних наслідках беззастережного перенесення зарубіжного досвіду інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (ООП) у вітчизняні умови та пов’язаних з ним загрозах руйнування вітчизняних засад надання корекційно-педагогічної допомоги цим дітям. Розглядаються можливості взаємодії спеціальних й інклюзивних класів як єдиної системи, що забезпечує якісну освіту і соціальну інклюзію дітей із ЗПР.
The article considers the issue of psychological and pedagogical support of children with mental retardation in terms of various forms of their education in general secondary education. Emphasis is placed on the negative consequences of the unconditional transfer of foreign experience of inclusive education of children with special educational needs to domestic conditions and the associated threats of destruction of national principles of correctional and pedagogical assistance to these children. Possibilities of interaction of special and inclusive classes as a single system that provides quality education and social inclusion of children with a mental retardation are considered.
 
Publisher Фундація
 
Date 2021
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728664/1/%D0%86%D0%BB%D0%BB%D1%8F%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%A2%D0%94_%D0%A3%D0%9A%D0%A0%D0%90%D0%87%D0%9D%D0%A1%D0%AC%D0%9A%D0%98%D0%99%20%D0%92%D0%98%D0%9C%D0%86%D0%A0%20%D0%BC%D1%96%D0%B6%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85%2C%20%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B9%20%D1%96%20%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B2%20%D0%B7%20%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8%20%D1%82%D0%B0%20%D0%B4%D1%96%D0%B0%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B8_2021.pdf
- Ілляшенко, Т.Д. (orcid.org/0000-0002-5954-6177 <http://orcid.org/0000-0002-5954-6177>) (2021) Problems of implementation of inclusive education and psychological and pedagogical support of children with mental retardation Український вимір : міжнародний збірник освітніх, наукових, методичних статей і матеріалів з України та діаспори (18). pp. 179-184.