Record Details

Features of distance learning of cloud technologies for the organization educational process in quarantine

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729058/
https://iopscience.iop.org/issue/1742-6596/1840/1
10.1088/1742-6596/1840/1/012051
 
Title Features of distance learning of cloud technologies for the organization educational process in quarantine
Особливості дистанційного навчання хмарних технологій для організації навчального процесу в умовах карантину
 
Creator Vakaliuk, Tetiana
Spirin, Oleg
Lobanchykova, Nadiia
Martseva, L A
Novitska, Inesa
Kontsedailo, Valerii V.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37 Education
 
Description The article substantiates the need to develop and implement a distance course “Cloud technologies in the educational process in quarantine”. It is noted that the purpose of the course was to acquaint teachers of general secondary education institutions, college teachers, vocational and higher education institutions with the basic possibilities of using cloud technologies to ensure the educational process in distance learning. The list of topics with which the students get acquainted is given: basic concepts, models of cloud services, architecture and proposals from leading cloud services companies; cloud services in the work of the teacher, the peculiarities of working with mail; cloud storage as an alternative to replacing conventional drives; opportunities to create documents with the provision of sharing rights to multiple users; opportunities to create Internet surveys using cloud technologies; opportunities to create presentations using cloud technologies; cloud-based means of creating smart maps; means of creating sites; cloud-based learning management systems (for example, Google Classroom). The peculiarities of the proposed distance course and the difficulties that the students had in performing certain tasks are identified and described. The statistical results of the course are given.
У статті обґрунтовано необхідність розробки та впровадження дистанційного курсу «Хмарні технології в навчальному процесі в умовах карантину». Зазначається, що метою курсу було ознайомити вчителів закладів загальної середньої освіти, викладачів коледжів, професійно-технічних та вищих навчальних закладів з основними можливостями використання хмарних технологій для забезпечення навчального процесу в дистанційному навчанні. Наведено перелік тем, з якими знайомляться студенти: основні концепції, моделі хмарних сервісів, архітектура та пропозиції від провідних хмарних сервісних компаній; хмарні сервіси в роботі викладача, особливості роботи з поштою; хмарне сховище як альтернатива заміні звичайних накопичувачів; можливості створення документів з наданням прав спільного використання кільком користувачам; можливості створення Інтернет-опитування за допомогою хмарних технологій; можливості створення презентацій за допомогою хмарних технологій; хмарні засоби створення розумних карт; засоби створення сайтів; хмарні системи управління навчанням (наприклад, Google Classroom). Визначено та описано особливості запропонованого дистанційного курсу та труднощі, які виникли у студентів при виконанні окремих завдань. Наведено статистичні результати курсу.
 
Publisher IOP Publishing
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729058/1/Vakaliuk_2021_J._Phys.__Conf._Ser._1840_012051.pdf
- Vakaliuk, Tetiana (orcid.org/0000-0001-6825-4697 <http://orcid.org/0000-0001-6825-4697>), Spirin, Oleg (orcid.org/0000-0002-9594-6602 <http://orcid.org/0000-0002-9594-6602>), Lobanchykova, Nadiia, Martseva, L A, Novitska, Inesa and Kontsedailo, Valerii V. (2021) Features of distance learning of cloud technologies for the organization educational process in quarantine Journal of Physics: Conference Series (1840). pp. 1-11. ISSN 1742-6596
10.1088/1742-6596/1840/1/012051
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.1088/1742-6596/1840/1/012051