Record Details

Феномен електронного підручника

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/2853/
http://www.ipto.kiev.ua/files/visnyk/visnyk6.pdf
 
Title Феномен електронного підручника
Phenomenon of Electronic Textbook
 
Creator Гуралюк, А.Г.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
004.91 Document processing and production
 
Description Вимоги технічного прогресу зумовлюють технологізацію навчального процесу на основі інтеграції інформаційно-комунікаційних і педагогічних технологій, що стає необхідною умовою масової якісної освіти. Матеріально-конструктивна форма підручника як соціокультурного феномену визначається розвитком в суспільстві способів діяльності, технології діяльності, тобто культури в конкретному суспільстві, і соціальним замовленням на конкретну технологію діяльності.
Сучасні інфокомунікаційні технології зумовлюють трансформацію традиційного навчального процесу в пізнавальну діяльність учнів з надбання, в першу чергу, знань і умінь з досліджуваного предмету, але також і універсальних – таких, як пошук, відбір, аналіз, організація і представлення інформації, використання отриманої інформації для вирішення конкретних життєвих завдань тощо, які є складовою частиною інформаційної культури особистості людини в інформаційному суспільстві.
Електронний підручник розглядається як освітній інформаційний ресурс, створення, поширення та використання якого можливо тільки із застосуванням сучасних інформаційних технологій та електронної обчислювальної техніки. Відправною точкою у створенні електронних підручників є дидактичні цілі і завдання, для досягнення і вирішення яких використовуються інфокомунікаційні технології.
Компонування текстового та мультимедійного матеріалу набуває виключного дидактичного значення. Якість сприйняття нової інформації, можливість узагальнення та аналізу, швидкість запам'ятовування, повнота засвоєння навчальної інформації значною мірою залежать як від розташування інформації на сторінці (екрані комп'ютера), так і від послідовності розташування сторінок. Виходячи з особливостей електронного підручника, порівняно з паперовим, можна виділити дві функції мультимедіа: ілюстративну і когнітивну.
Ще однією феноменологічною особливістю електронного підручника є видозміна комунікативного процесу між учнем та вчителем, за рахунок можливості учнем самостійно здобувати знання щодо додаткових конотативних значень, які відомі не всім, а тільки частині аудиторії та самостійності вибору темпів навчання.
Взаємодія учня з навчальним матеріалом здійснюється шляхом інтерактивності, що дозволяє підтримувати здатність до самонавчання на найвищому рівні. Для цього навчальні матеріали повинні бути «налаштовані» на «діалог» з учнем.
Інфокомунікаційні технології, що впливають на індивідуальне і соціальне життя в суспільстві, видозмінюють і підручник (як соціокультурний феномен), змінюючи його відповідно до критеріїв і способів діяльності, орієнтованих на майбутнє.
The requirements of technical progress determine the technologicalization of the educational process on the basis of the integration of information and communication and pedagogical technologies, which becomes a necessary condition for mass quality education. The material and constructive form of the textbook as a socio-cultural phenomenon is determined by the development in society of methods of activity, technology of activity, ie culture in a particular society, and the social order for a particular technology of activity.
Modern infocommunication technologies determine the transformation of the traditional educational process into the cognitive activity of students to acquire, first of all, knowledge and skills in the subject, but also universal - such as search, selection, analysis, organization and presentation of information, use of information to solve specific life tasks, etc., which are an integral part of the information culture of the individual in the information society.
The electronic textbook is considered as an educational information resource, the creation, distribution and use of which is possible only with the use of modern information technology and electronic computer technology. The starting point in the creation of electronic textbooks are didactic goals and objectives, to achieve and solve which use infocommunication technologies.
The composition of textual and multimedia material acquires exceptional didactic significance. The quality of perception of new information, the possibility of generalization and analysis, speed of memorization, completeness of learning information largely depend on the location of information on the page (computer screen) and the sequence of pages. Based on the features of the electronic textbook, compared with the paper, we can distinguish two functions of multimedia: illustrative and cognitive.
Another phenomenological feature of the electronic textbook is the modification of the communicative process between student and teacher, due to the student's ability to independently acquire knowledge about additional connotative meanings, which are not known to everyone, but only part of the audience and independence of learning.
The student's interaction with the educational material is carried out through interactivity, which allows to maintain the ability to self-study at the highest level. To do this, learning materials must be "tuned" to "dialogue" with the student.
Infocommunication technologies that affect individual and social life in society, and modify the textbook (as a socio-cultural phenomenon), changing it according to the criteria and methods of future-oriented activities.
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/2853/3/%D0%A4%D0%95%D0%9D%D0%9E%D0%9C%D0%95%D0%9D_%D0%95%D0%9B%D0%95%D0%9A%D0%A2%D0%A0%D0%9E%D0%9D%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%9E_%D0%9F%D0%86%D0%94%D0%A0%D0%A3%D0%A7%D0%9D%D0%98%D0%9A%D0%90.pdf
- Гуралюк, А.Г. (2013) Phenomenon of Electronic Textbook Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, 6. pp. 57-64. ISSN 2223-5752