Record Details

Взаємодія в сім᾽ї як чинник розвитку громадянської компетентності молоді: результати емпіричного дослідження

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728519/
https://sssppj.org/index.php/ssj/article/view/216
10.33120/ssj.vi47(50).216
 
Title Взаємодія в сім᾽ї як чинник розвитку громадянської компетентності молоді: результати емпіричного дослідження
Interaction in the family as a factor in the development of civic competence of youth: results of empirical research
 
Creator Скнар, Оксана Миколаївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
 
Description У статті представлено окремі результати емпіричного дослідження взаємодії в сім᾽ї як чинника розвитку громадянської компетентності молоді. Сім᾽я розглядається як соціальна система стійких взаємодій її членів (зокрема, батьків і дітей), функціонування якої спроможне зумовлювати розвиток громадянської компетентності дитини. Враховуючи специфіку взаємодій між членами родини, середовище сімейної взаємодії запропоновано розглянути у двох вимірах: по-перше, як сприятливе / перешкоджаюче для розвитку громадянської компетентності дитини; по-друге, – як таке, що має свої особливі ресурси впливу на особистість громадянина, що зростає. Представлено логіку конструювання методичного інструментарію для вивчення тих аспектів взаємодії в сім᾽ї, що зумовлюють розвиток громадян¬ської компетентності дитини. Вона передбачає кілька послідовних етапів: 1) виокремлення психологічних показників дослідження; 2) їх операціоналізація за допомогою шкал; 3) конструювання суджень (емпіричних індикаторів), що вичерпно розкривають зміст кожної шкали. Вперше сконструйовано авторський опитувальник дослідження особливостей сімейної взаємодії батьків і дітей, що визначають розвиток громадянської компетентності дитини. Для обробки отриманих емпіричних даних застосовано методи математичної статистики (зокрема, факторний аналіз). Емпіричним шляхом виокремлено чинники, що визначають розвиток громадянської компетентності особистості, що зростає у сім᾽ї. Ними виявились такі: ставлення до суб᾽єктності дитини (відмова суб᾽єктності або її підтримання), цінність спільного і спільності; інструменти встановлення психологічних кордонів; межі відповідальності батьків і дітей. Визначено моделі взаємодії в сімейному середовищі, що є сприятливими для розвитку громадянської компетентності дитини: «авторитетна», «орієнтована на інтеграцію і залучення», «орієнтована на партнерство»; ті, що є несприятливими – «авторитарно-директивна», «орієнтована на потреби батьків», а також – що є нейтральною (може бути як сприятливою, так і несприятливою, залежно від міри її застосування) – «піклувальна». Та окреслено характеристики кожної з них.
The article presents some results of an empirical study of interaction in the family as a factor in the development of civic competence of young people. The family is considered as a social system of stable interactions of its members (in particular, parents and children). Its functioning can determine development of civic competence of a child. Given the specifics of interactions between family members, family interaction environment is considered in two dimensions: first, as conducive / hindering to the development of child’s civic competence; secondly, as having its own special resources of influence on the personality of a growing citizen. The logic of constructing methodological tools for studying those aspects of interaction in the family that determine the development of civic competence of the child is presented. It involves several consecutive stages: 1) determination of psychological indicators of the study; 2) their operationalization using scales; 3) constructing judgments (empirical indicators) that comprehensively reveal the content of each scale. For the first time the author's questionnaire of features of family interaction of parents and children which determine development of child’s civic competence is designed. Methods of mathematical statistics (in particular, factor analysis) were used to process obtained empirical data. The factors that determine the development of civic competence of the individual growing in the family are identified based on the results of the empirical study. They were as follows: attitude to the child’s subjectivity (refusal of subjectivity or its support), the value of common and commonality; tools for establishing psychological boundaries; limits of responsibility of parents and children. Models of interaction in the family environment that are conducive to the development of child’s civic competence are determined. They are «authoritative», «focused on integration and involvement», «focused on partnership». Among models of interection that are not conducive to the development of child’s civic competence there are «authoritarian-directive», «focused on the needs of parents». The neutral one which can be both conducive and not conducive, depending on the extent of its application is «caring». And the characteristics of each of them are outlined.
 
Publisher ІСПП НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728519/1/%D0%A1%D0%BA%D0%BD%D0%B0%D1%80-%D1%81%D0%B5%D0%BC%D1%8C%D1%8F-%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B4-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82-2021.pdf
- Скнар, Оксана Миколаївна (orcid.org/0000-0001-7883-680X <http://orcid.org/0000-0001-7883-680X>) (2021) Interaction in the family as a factor in the development of civic competence of youth: results of empirical research Наукові студії із соціальної та політичної психології, 47 (50). ISSN 2309-8287
10.33120/ssj.vi47(50).216
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33120/ssj.vi47(50).216