Record Details

Гендерний підхід та гендерно-орієнтоване бюджетування освіти як пріоритет державної політики України

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728495/
10.32405/2522-9931
 
Title Гендерний підхід та гендерно-орієнтоване бюджетування освіти як пріоритет державної політики України
Gender Approach and Gender-Oriented Education Budgeting as a Priority State Policy of Ukraine
Гендерный подход и гендерно-ориентированное бюджетирование образования как приоритет государственной политики Украины
 
Creator Супрун, В'ячеслав Васильович
 
Subject 35 Public administration. Government.
37 Education
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
 
Description У статті розглянуто актуальні питання формування національної освітньої політики щодо ґендерної рівності та ґендерного підходу в освіті, ґендерно-орієнтованого бюджетування в бюджетному освітньому процесі та необхідності їх нормативно-правового забезпечення для досягнення ґендерної рівності в Україні.
Закцентовано увагу на тому, що реалії та перспективи розвитку всіх сфер сучасного суспільного життя передбачають впровадження в суспільну практику ідеї ґендерної рівності, тобто забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків для їх реалізації, що дозволяє особам обох статей брати рівну участь у всіх сферах суспільного життя. Досягнення цього можливе, якщо ґендерна соціалізація молоді буде спиратися на відповідні світоглядні поняття, соціальні ґендерні стосунки та новітні тенденції розвитку освіти в Україні, її варіативність та відкритість до суспільства, якісно новий доступ обох статей до різних сфер суспільного життя, що в майбутньому визначатиме гідні умови життєдіяльності жінок та чоловіків.
Визначено сучасний стан, наявні проблеми, особливості та перспективи впровадження ґендерного підходу в освітній галузі України. Окреслено основні напрями ґендерної соціалізації молоді шляхом розвитку партнерства органів управління освітою, закладів та установ освіти, організацій громадянського суспільства в сучасних умовах реформування освіти в Україні на основі європейського досвіду та створення відповідних механізмів їх реалізації.
Врахування інтересів, потреб, можливостей та досвіду різних груп жінок та чоловіків у всіх сферах життєдіяльності суспільства лежить в основі ґендерно-чутливої політики країни, одним із дієвих інструментів
впровадження якої є ґендерно-орієнтоване бюджетування –комплексний ґендерний підхід в бюджетній політиці та бюджетному процесі на державному й місцевому рівнях, що включає розподіл бюджетних коштів за ґендерним принципом. Системний підхід до застосування ґендерно-орієнтованого бюджетування на державному і місцевому рівні поєднує фінансовий та соціальний аспекти бюджету, а також сприяє скороченню ґендерних розривів в Україні.
Проаналізовано бюджетні освітні програми на предмет врахування ґендерного підходу. Запропоновано рекомендації, що передбачають врахування ґендерного підходу у системі освіти України та ґендерного аспекту у бюджетній освітній програмі, експертно-консультативну підтримку розпорядників державного бюджету, зменшення ґендерних розривів та усунення ґендерної дискримінації.
The article considers topical issues of formation of national educational policy on gender equality and gender approach in education, gender-oriented budgeting in the budget educational process and the need for their legal support to achieve gender equality in Ukraine.
Emphasis is placed on the fact that the realities and prospects of development of all spheres of modern social life provide for the introduction into society of the idea of gender equality, ie ensuring equal rights and opportunities for women and men to implement them, which allows persons of both sexes to participate equally in all spheres of public life.
Achieving this is possible if the gender socialization of youth is based on relevant worldviews, social gender relations and the latest trends in education in Ukraine, its variability and openness to society, a qualitatively new access of both sexes to different spheres of public life, which will determine decent conditions in the future life of women and men.
The current state, existing problems, features and prospects of implementing a gender approach in the educational sector of Ukraine are determined. The main directions of gender socialization of youth through the development of partnership of education authorities, educational institutions, civil society organizations in the current conditions of education reform in Ukraine on the basis of European experience and the creation of appropriate mechanisms for their implementation are outlined.
Taking into account the interests, needs, opportunities and experiences of different groups of women and men in all spheres of society is the basis of gender-sensitive policy of the country, one of the effective tools implementation of which is gender-oriented budgeting – a comprehensive gender approach in budget policy and budget process at the state and local levels, which includes the distribution of budget funds on a gender basis.
A systematic approach to the application of gender-based budgeting at the state and local levels combines financial and social aspects of the budget, as well as helps to reduce gender gaps in Ukraine.
Budget educational programs are analyzed to take into account the gender approach. Recommendations are proposed to take into account the gender approach in the education system of Ukraine and the gender aspect in the budget educational program, expert and advisory support to state budget managers, reducing gender gaps and eliminating gender discrimination.
В статье рассмотрены актуальные вопросы формирования национальной образовательной политики в отношении гендерного равенства и гендерного подхода в образовании, гендерно-ориентированного бюджетирования в бюджетном образовательном процессе и необходимости их нормативно-правового обеспечения для достижения гендерного равенства в Украине.
Акцентировано внимание на том, что реалии и перспективы развития всех сфер современной общественной жизни предусматривают внедрение в общественную практику идеи гендерного равенства, то есть обеспечение равных прав и возможностей женщин и мужчин для их реализации, позволяет лицам обоих полов принимать равное участие во всех сферах общественной жизни.
Достижение этого возможно, если гендерная социализация молодежи будет опираться на соответствующие мировоззренческие понятия, социальные гендерные отношения и новейшие тенденции развития образования в Украине, его вариативность и открытость обществу, качественно новый доступ обоих полов к различным сферам общественной жизни, в будущем будет определять достойные условия жизнедеятельности женщин и мужчин.
Определено современное состояние, имеющиеся проблемы, особенности и перспективы внедрения гендерного подхода в образовательной отрасли Украины. Определены основные направления гендерной социализации молодежи путем развития партнерства органов управления образованием, учреждений образования, организаций гражданского общества в современных условиях реформирования образования в Украине на основе европейского опыта и создания соответствующих механизмов их реализации.
Учет интересов, потребностей, возможностей и опыта различных групп женщин и мужчин во всех сферах жизнедеятельности общества лежит в основе гендерно-чувствительной политики страны, одним из действенных инструментов внедрения которой является гендерно-ориентированное бюджетирование –комплексный гендерный подход в бюджетной политике и бюджетном процессе на государственном и местном уровнях, включая распределение бюджетных средств по гендерным принципу. Системный подход к применению гендерно-ориентированного бюджетирования на государственном и местном уровне объединяет финансовый и социальный аспекты бюджета, а также способствует сокращению гендерных разрывов в Украине.
Проанализированы бюджетные образовательные программы на предмет учета гендерного подхода. Предложены рекомендации, предусматривающие учет гендерного подхода в системе образования Украины и гендерного аспекта в бюджетной образовательной программе, экспертно-консультативную поддержку распорядителей государственного бюджета, уменьшение гендерных разрывов и устранения гендерной дискриминации.
 
Publisher ДЗВО «Університет менеджменту освіти»
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728495/1/Bulletin_14_43_Social_and_behavioral_sciences_Suprun.pdf
- Супрун, В'ячеслав Васильович (orcid.org/0000-0003-3117-5834 <http://orcid.org/0000-0003-3117-5834>) (2020) Gender Approach and Gender-Oriented Education Budgeting as a Priority State Policy of Ukraine Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки», 14 (43). pp. 200-230. ISSN 2522-9931
10.32405/2522-9931
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2522-9931