Record Details

Transformational influence of the foundations of social semiotics on approaches to language teaching

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727693/
https://laplageemrevista.editorialaar.com/index.php/lpg1/issue/view/49
 
Title Transformational influence of the foundations of social semiotics on approaches to language teaching
Трансформаційний вплив засад соціальної семіотики на підходи до навчання мов
 
Creator Bakhov, Ivan
Kovalenko, Olena
Goroshkina, Olena
Stepanenko, Olena
Karaman, Olga
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
81 Linguistics and languages
 
Description Os autores analisaram os pontos de vista dos estudiosos estrangeiros sobre a contribuição do trabalho semiótico dos alunos no processo educacional, determinaram as peculiaridades da percepção dos textos autênticos e educacionais como atos de comunicação social e estabeleceram as formas de revisar as abordagens para a formação de um indivíduo linguístico. Por essa razão, a análise de texto e outros tipos de atividades de texto (transformação, colapso e expansão) são amplamente utilizadas no processo de ensino de línguas ucranianas e estrangeiras. Os autores estabeleceram que a integração dos fundamentos da semiótica social no processo de ensino das línguas deve prever a transformação dos princípios da metodologia de ensino de línguas, alterando abordagens ao ensino, projetando novos programas e critérios para a seleção dos recursos didáticos.
In the article, the prospects of introducing the foundations of social semiotics into the educational process are specified and the perspectives of implementing linguodidactic concepts of social semiotics in the process of teaching Ukrainian and foreign languages are considered. The authors analyzed the standpoints of foreign scholars concerning the contribution of students’ semiotic work into the educational process, determined the peculiarities of perception of authentic and educational texts as social communication acts and established the ways of revising the approaches to the formation of a language individual. It is stressed, that to fulfil the tasks of social semiotic pedagogy it is expedient to implement the text-based approach into the process of teaching Ukrainian and foreign languages. The students’ awareness about the semiotic potential of a text along with their understanding of the importance of the proper choice of linguistic and grammar means for the cumulative meaning of a text and the capacity of its impact on readers should be of crucial importance. For this reason, text analysis and other types of text activities (transformation, collapsing and expanding) are extensively used in the process of teaching Ukrainian and foreign languages. The authors established that integration of foundations of social semiotics into the process of teaching languages should envisage the transformation of the principles of language teaching methodology, altering approaches to teaching thereof, designing new programmes and criteria for selecting teaching resources. Introducing the foundations of social semiotics into the process of teaching Ukrainian and foreign languages should provide greater opportunities for renovation and reconsideration of the content of teaching syllabi and curricular on Ukrainian and foreign languages, and therefore, approaches to teaching languages.
У статті визначено перспективи впровадження засад соціальної семіотики в освітній процес, окреслений потенціал реалізації соціальносеміотичного напряму педагогіки у практиці навчання української та іноземних мов. Автори проаналізували погляди зарубіжних учених щодо визначення місця семіотичної роботи учнів в освітньому процесі, розкрили особливості сприймання автентичних та навчальних текстів як соціальних актів комунікації, вказали шляхи модернізації підходів до формування мовної особистості учнів. Акцентовано, що для реалізації завдань соціальносеміотичної педагогіки доцільно застосовувати текстоцентричнний підхід до навчання української та іноземних мов. Обізнаність учнів із семіотичним потенціалом тексту, а також розуміння важливості адекватного добору лексико-граматичних засобів для загального значення тексту та потужності його впливу на читачів є особливо корисним. Саме тому аналіз тексту та інші види роботи з текстами (трансформування, згортання, розгортання) широко застосовуються в процесі навчання української та іноземної мов. Автори доводять, що інтеграція принципів соціальної семіотики у процес навчання мов передбачає трансформування засад методології навчання мов, зміну підходів до навчання їх, розроблення нових програм та критеріїв відбору навчальних матеріалів. Реалізація принципів соціальносеміотичного підходу до навчання української та іноземних мов створює широкі можливості для оновлення та перегляду змісту навчальних планів і програм з української та іноземних мов, а відтак і підходів до навчання мов.
 
Publisher EAAR
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727693/1/%D0%9A%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Bakhov, Ivan (orcid.org/0000-0002-8379-199X <http://orcid.org/0000-0002-8379-199X>), Kovalenko, Olena (orcid.org/0000-0001-8174-1780 <http://orcid.org/0000-0001-8174-1780>), Goroshkina, Olena (orcid.org/0000-0002-0378-888X <http://orcid.org/0000-0002-0378-888X>), Stepanenko, Olena (orcid.org/0000-0003-0598-6473 <http://orcid.org/0000-0003-0598-6473>) and Karaman, Olga (orcid.org/0000-0002-5662-4395 <http://orcid.org/0000-0002-5662-4395>) (2021) Transformational influence of the foundations of social semiotics on approaches to language teaching Laplage em Revista, 3D (7). pp. 264-271. ISSN 2446-6220