Record Details

Experience in the Use of Mobile Technologies as a Physics Learning Method

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727258/
http://ceur-ws.org/Vol-2732/
 
Title Experience in the Use of Mobile Technologies as a Physics Learning Method
Досвід використання мобільних технологій як методу навчання фізики
 
Creator Goncharenko, Tetiana
Yermakova-Cherchenko, Nataliia
Anedchenko, Yelyzaveta
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
53 Physics
 
Description Swift changes in society, related to sciences technicians’
development, technologies, by the increase of general volume of information, pull out new requirements for maintenance, structure, and quality of education.
It requires teachers to diversify a tool in the direction of the increase in possibilities of the use of mobile technologies and computer systems. Lately in the world, more attention spared to the use of mobile learning, which in
obedience to «Recommendations of UNESCO on the questions of a policy in the area of mobile learning» foresees the use of mobile technology, both separate and together with other by informational computer technologies. [1].
Mobile learning allows using the open informational systems, global educational networks, unique digital resources which belong to different educational establishments and co-operate with each other. The use of existent educational resources and creation of own, based on the academic resources from informative space, allows to promote the interest of students to the study of physics, to take into account the individual features, and also features of
region and framework of society of the country.
During the last years in Ukraine competency-based approach to the organization of studies certainly one of basic. The new Education Act addresses the key competencies that every modern person needs for a successful life, including mathematical competence; competence in natural sciences,
engineering, and technology; innovation; information and communication competence [2]. This further emphasizes the importance of providing students with quality physical education and the problems associated with it. Using
mobile technology in professional teaching work, the teacher has the opportunity to implement the basic principles of the competence approach in teaching physics. An analysis of the data provided in the official reports of the Ukrainian Center for Educational Quality Assessment showed that the number of students making an external independent assessment in physics and choosing a future profession related to physics has decreased significantly. This is due to
the loss of students' interest in physics and the complexity of the content of the subject, as well as the increase in the amount of information that students need to absorb. In this article, we explore the possibilities of mobile technology as a means of teaching physics students and give our own experience of using mobile technology in the process of teaching physics (for example, the optics section in primary school).
Швидкі зміни в суспільстві, пов'язані з розвитком наукових техніків, технологіями, завдяки збільшенню загального обсягу інформації, висувають нові вимоги до обслуговування, структури та якості освіти. Він вимагає від учителів урізноманітнити інструмент у напрямку збільшення можливостей використання мобільних технологій та комп’ютерних систем. Останнім часом у світі все більше уваги приділяється використанню мобільного навчання, яке відповідно до «Рекомендацій ЮНЕСКО з питань політики у сфері мобільного навчання» передбачає використання мобільних технологій як окремо, так і разом з іншими інформаційні комп’ютерні технології. [1]. Мобільне навчання дозволяє використовувати відкриті інформаційні системи, глобальні освітні мережі, унікальні цифрові ресурси, які належать різним навчальним закладам і співпрацюють між собою. Використання наявних освітніх ресурсів та створення власних, заснованих на академічних ресурсах з інформаційного простору, дозволяє підвищити інтерес студентів до вивчення фізики, врахувати індивідуальні особливості, а також особливості регіону та структури суспільства країни. Протягом останніх років в Україні компетентнісний підхід до організації навчання, безумовно, один із базових. Новий Закон про освіту стосується ключових компетенцій, необхідних кожній сучасній людині для успішного життя, включаючи математичну компетентність; компетентність у природничих науках, техніці та техніці; інновації; інформаційно -комунікативна компетентність [2]. Це ще більше підкреслює важливість забезпечення учнів якісною фізичною освітою та пов'язаних з нею проблем. Використовуючи мобільні технології у професійній навчальній роботі, вчитель має можливість реалізувати основні принципи компетентнісного підходу у викладанні фізики. Аналіз даних, наведених в офіційних звітах Українського центру оцінювання якості освіти, показав, що кількість студентів, які складають зовнішнє незалежне оцінювання з фізики та обирають майбутню професію, пов’язану з фізикою, значно зменшилася. Це пояснюється втратою інтересу учнів до фізики та складністю змісту предмета, а також збільшенням кількості інформації, яку необхідно засвоїти учням. У цій статті ми досліджуємо можливості мобільних технологій як засобу навчання студентів -фізиків та даємо власний досвід використання мобільних технологій у процесі навчання фізики (наприклад, розділ оптики в початковій школі).
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727258/1/20201298.pdf
- Goncharenko, Tetiana (orcid.org/0000-0002-2021-9320 <http://orcid.org/0000-0002-2021-9320>), Yermakova-Cherchenko, Nataliia (orcid.org/0000-0001-9438-4866 <http://orcid.org/0000-0001-9438-4866>) and Anedchenko, Yelyzaveta (orcid.org/0000-0002-9783-9130 <http://orcid.org/0000-0002-9783-9130>) (2020) Experience in the Use of Mobile Technologies as a Physics Learning Method Proceedings of the 16th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Volume II: Workshops Kharkiv, Ukraine, October 06-10, 2020, 2732. pp. 1298-1313. ISSN 1613-0073