Record Details

Діти з особливими потребами в умовах кризових викликів: навчання і супровід

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728465/
https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/190
10.37472/2707-305X-2021-3-2-17-11
 
Title Діти з особливими потребами в умовах кризових викликів: навчання і супровід
Children with special needs in crisis situations: training and support
 
Creator Прохоренко, Л.І.
Орлов, О. В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Представлено ключові положення наукової доповіді на вебконференції «НАПН України — українським учителям» в рамках Плану заходів НАПН України з відзначення 30-ї річниці Незалежності України. Автори стисло окреслили загальні аспекти навчання і психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами та їхніх родин, які перебувають в умовах кризових викликів, спричинених поширенням коронавірусу SARS-CoV-2. Зазначено, що кризові процеси, які виникли з введенням карантинного режиму в країні через пандемію SARS-CoV-2, призвели до виникнення труднощів та проблем, пов’язаних з наданням психологічної допомоги родинам дітей з особливими потребами, які перебувають в умовах ізоляції. Насамперед це стосується забезпечення доступу учнів, зокрема осіб з особливими потребами, до дистанційної освіти. Адже саме ці діти, в умовах кризових викликів, не отримують необхідних знань, умінь і навичок, потрібних для повноцінного життя у соціумі.
Наголошено, що найпоширенішою методикою навчання дітей з особливими потребами, що передбачає застосування інформаційних технологій, є дистанційне навчання, позаяк ці діти винятково потребують розвитку своїх здібностей і досягнення успіхів у школі і в подальшому житті.
Охарактеризовано основні принципи дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами (інтерактивності, диференціації, індивідуального підходу, пластичності). Зазначено, що дистанційне навчання базується й на принципі гнучкості місця, часу, темпу та траєкторії навчання, тому в навчанні необхідно використовувати ці переваги для формування самостійної відповідальності учнів за власну навчальну траєкторію, нарощувати автономність у процесі навчання. Акцентовано на необхідності оптимізації навчання, яке проходить у звичному режимі (адаптація тематичного планування, вилучення несуттєвих тем, комбінування матеріалу кількох тем в одну, перегляд очікуваних результатів навчання, їх коригування тощо) до умов дистанційного навчання.
З урахуванням основних тенденцій щодо змін у системі освіти дітей з особливими освітніми потребами окреслено напрями діяльності, які потребують підвищеної уваги. Провідними серед них є науково-методичний супровід освіти осіб з особливими потребами, корекційно-розвивальний та психолого-педагогічний супровід таких осіб у процесі навчання, соціалізації, життєдіяльності.
До основних стратегій розвитку дистанційної освіти віднесено орієнтацію на забезпечення максимально можливої диференціації навчання, його особистісно-орієнтованого і компетентнісного підходів.
Охарактеризовано основні здобутки дистанційної освіти та окреслено коло проблемних питань психолого-педагогічного та корекційно-розвивального супроводів дітей з особливими потребами, що їх необхідно вирішити якнайшвидше.
The key points of the scientific report at the web conference “The NAES of Ukraine Researchers to Ukrainian Teachers” within the Action Plan of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine to celebrate the 30th anniversary of Ukraine s Independence are presented. The authors briefly outline the general aspects of training, as well as psychological and pedagogical support for children with special needs and their families who are in crisis conditions caused by the spread of coronavirus SARS-CoV-2.
It is stated that the crisis processes that arose with the introduction of the quarantine regime in the country, caused by the effects of the SARS-CoV-2 pandemic, confirm the emergence of urgent difficulties and problems associated with providing psychological assistance to families of children with special needs insulation. First of all, it concerns the provision of access to distance education, in particular for people with special needs. After all, these children, in the face of crisis challenges, do not receive the necessary knowledge, skills, and abilities necessary for a full life in society.
It is emphasized that the most common method of teaching children with special needs, which involves the use of ICT, is distance learning, as these children especially need to develop their abilities and achieve success in school and later in life.
The basic principles of distance learning of children with special educational needs (interactivity, differentiation, individual approach, plasticity) are described. It is noted that distance learning is based on the principle of the flexibility of place, time, pace, and trajectory of learning, so in learning it is necessary to use these advantages to form independent responsibility of students for their own learning trajectory, increase autonomy in learning. It is emphasized on the need to optimize the training, which takes place in the usual mode (adaptation of thematic planning, removal of irrelevant topics, combining the material of several topics into one, reviewing expected learning outcomes, adjusting them, etc.) to the conditions of distance learning.
Taking into account the main trends in the education of children with special educational needs, areas of activity that require special attention are outlined, the leading ones being scientific and methodological support of the education of persons with special needs, correctional and psychological support of such persons in the learning process, socialization, life.
The main strategies for the development of distance education include the focus on ensuring the maximum possible differentiation of learning, its personality-oriented and competency-based approaches.
The main achievements of distance education are described; the range of problematic issues, psychological and pedagogical, correctional and developmental support for children with special needs that need urgent solutions is outlined.
 
Publisher Національна академія педагогічних наук України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728465/1/%D0%94%D1%96%D1%82%D0%B8%20%D0%B7%20%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B8%D0%BC%D0%B8%20%D0%BF%D0%BE%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%B1%D0%B0%D0%BC%D0%B8%20%D0%B2%20%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%85%20%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85%20%D0%B2%D0%B8%D0%BA%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D1%96%D0%B2-%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%96%20%D1%81%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4.pdf
- Прохоренко, Л.І. (orcid.org/000-0001-5037-0550 <http://orcid.org/000-0001-5037-0550>) and Орлов, О. В. (orcid.org/0000-0003-0954-4402 <http://orcid.org/0000-0003-0954-4402>) (2021) Children with special needs in crisis situations: training and support Вісник НАПН України, 2 (3). ISSN 2707-305X
10.37472/2707-305X-2021-3-2-17-11
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37472/2707-305X-2021-3-2-17-11