Механізми використання освітніх платформ з елементами штучного інтелекту для формування інформаційно-дослідницької компетентності
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/728235/
|
|
Title |
Механізми використання освітніх платформ з елементами штучного інтелекту для формування інформаційно-дослідницької компетентності
Mechanisms of using educational platforms with elements of artificial intelligence for the formation of information research competence |
|
Creator |
Дем’яненко, В. М.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
|
|
Description |
Проаналізовано використання інструментів і сервісів комп’ютерних технологій із штучним інтелектом для забезпечення адаптивності навчання та формування інформаційно-дослідницької компетентності. Основною ознакою такого навчання є його персоналізована спрямованість – адаптованість навчального процесу до індивідуальних потреб учня. Обґрунтовано необхідність використання технологій штучного інтелекту для визначення індивідуальних особливостей кожного учня й аналізу результатів його навчання для подальшого їхнього коригування. При цьому впровадження штучного інтелекту має бути направленим на збереження і примноження всіх сильних аспектів вчителя. Нові технології необхідно впроваджувати педагогічно виважено і доцільно, щоб уникнути “інфантилізації” учнів, слід пам’ятати, що в будь-якому освітньому процесі керівна роль належить особистості вчителя.
The article presents an analysis of the use of tools and services of computer technology with artificial intelligence to ensure the adaptive of learning and the formation of information and research competence. The main feature of such training is its personalized orientation - the adaptation of the educational process to the individual needs of the student. The necessity of using artificial intelligence technologies to determine the individual characteristics of each student and analyze the results of his learning for further adjustment is substantiated. Thus introduction of artificial intelligence should be directed on preservation and increase of all strong aspects of the teacher. New technologies must be implemented pedagogically and expediently, in order to avoid “infantilization” of students, it should be remembered that in any educational process the leading role belongs to the teacher's personality. |
|
Publisher |
НТУ «ХПІ»
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/728235/1/Demianenko_Mekhanizmy.pdf
- Дем’яненко, В. М. (orcid.org/0000-0002-1469-8185 <http://orcid.org/0000-0002-1469-8185>) (2020) Mechanisms of using educational platforms with elements of artificial intelligence for the formation of information research competence Теорія і практика управління соціальними системами, 4 (4). pp. 121-130. |
|