Record Details

Еволюція відкритих електронних науково-освітніх систем і їх використання у вітчизняному освітньому просторі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728320/
http://periodica.nadpsu.edu.ua/index.php/pedzbirnyk/article/view/775
 
Title Еволюція відкритих електронних науково-освітніх систем і їх використання у вітчизняному освітньому просторі
Evolution of open electronic scientific and educational systems and their use in the domestic educational space
 
Creator Лупаренко, Л. А.
 
Subject 004.78 Online computing systems for specific use
37 Education
 
Description У статті досліджено еволюцію відкритих електронних науково-освітніх систем для підтримки електронних наукових журналів (Open Journal Systems, DPubS, HyperJournal, E-Journal, Ambra) та веб(відео)конференцій (Open Conference Systems, EasyChair, OpenH323, Skype, WhatsApp, Viber, Facebook Messenger, Zoom, Telegram, Cisco Webex, Microsoft Teams, Google Meet), наукових електронних бібліотек, архівів та інституційних репозитаріїв (Eprints, DSpace), електронних енциклопедій (Електронна енциклопедія освітян України, Енциклопедія «Історія педагогіки»), реферативних і наукометричних баз даних (Scopus, Web of Science, Google Scholar, Open Ukrainian Citation Index (OUCI), DOAJ, ERIH та ін.), систем автоматичного виявлення плагіату в наукових джерелах (Unicheck, eTXT Антиплагиат, Turnitin, StrikePlagiarism.com, Антиплагиат, Grammarly), систем ідентифікування дослідників та об’єктів (DOI, Publons (Researcher ID), ORCID, Scopus Author ID, ArXiv Author ID, ISNI) як сервісів відкритої науки для пошуку, підготовки, оприлюднення та поширення наукових даних і результатів наукових досліджень в освітньому просторі. Встановлено, що розвиток систем відкритої науки пройшов декілька історичних етапів, а саме оцифрування і використання ПК для створення друкованих наукових видань (1960–1970-ті рр.), створення перших оригінальних електронних видань (1980-ті–поч.1990-х рр.), перенесення наукового контенту мережу Інтернет (1991–2000 р.), руху за відкритий доступ і створення відкритих програмних платформ (поч. 2000-х рр.–2010 рр.), впровадження хмарних технологій (2010-ті рр.). Подано основні визначення термінів і понять щодо відкритих електронних науково-освітніх систем, а також етапи становлення руху відкритого доступу. Статтю підготовлено в межах виконання наукового дослідження проєкту «Хмаро орієнтовані системи відкритої науки у навчанні і професійному розвитку вчителів» (реєстраційний номер 2020.02/0310).
The article deals with the evolution of open electronic scientific and educational systems to support scientific e-journals (Open Journal Systems, DPubS, HyperJournal, E-Journal, Ambra) and web(video)conferences (Open Conference Systems, EasyChair, OpenH323, Skype, WhatsApp, Viber, Facebook Messenger, Zoom, Telegram, Cisco Webex, Microsoft Teams, Google Meet), scientific e-libraries, archives and institutional repositories (Eprints, DSpace), online encyclopedias ("Electronic encyclopedia of educators of Ukraine", Encyclopedia "History of pedagogy"), abstract and scientometric databases (Scopus, Web of Science, Google Scholar, Open Ukrainian Citation Index (OUCI), DOAJ, ERIH, etc.), systems for automatic detection of plagiarism in scientific sources (Unicheck, eTXT Antiplagiarism, Turnitin, StrikePlagiarism.com, Antiplagiarism, Grammarly), systems for identification of researchers and objects (DOI, Publons (Researcher ID), ORCID, Scopus Author ID, ArXiv Author ID, ISNI) as open science services for the search, preparation, publication and dissemination of scientific data and research results in educational space. It is established that the development of open science systems has gone through several historical stages, namely the digitization and use of PCs to create printed scientific publications (1960s-1970s), the creation of the first original electronic publications (1980s-early 1990s), the transfer of scientific content to the Internet (1991-2000), the movement for open access and the creation of open software platforms (early 2000s-2010s), the introduction of cloud technologies (2010s). The basic definitions of terms and concepts concerning open electronic scientific and educational systems, and also stages of formation of the movement of open access are given. The article was prepared as part of the research project "Cloud-oriented systems of open science in teaching and professional development of teachers" (registration number 2020.02/0310).
 
Publisher Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького
Bohdan Khmelnytskyi National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728320/1/775-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-1461-1-10-20210810.pdf
- Лупаренко, Л. А. (orcid.org/0000-0002-4500-3155 <http://orcid.org/0000-0002-4500-3155>) (2021) Evolution of open electronic scientific and educational systems and their use in the domestic educational space Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: Pedagogical Sciences, 2 (25). pp. 236-272. ISSN 2617-8230