Record Details

Готовність громади до викликів надзвичайної ситуації: психологічний ракурс

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728002/
https://sssppj.org/index.php/ssj/article/view/219
10.33120/ssj.vi47(50).219
 
Title Готовність громади до викликів надзвичайної ситуації: психологічний ракурс
Community readiness for emergency challenges: psychological perspective
 
Creator Духневич, В. М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
316 Соціологія
34 Law. Jurisprudence
 
Description Обґрунтовується ідея про необхідність розроблення цілісної системи забезпечення психологічної безпеки громади.
Підкреслено, що діти і молодь шкільного віку – це та група населення, яка найбільше потерпає від катастрофічних подій, що зумовлено не тільки браком досвіду (знань, умінь, навичок реагування в надзвичайних ситуаціях), а й віковими особливостями їхньої психіки (низькою стресостійкістю, що призводить до виникнення стресових і постстресових розладів унаслідок нездатності опанувати стресогенну ситуацію).
Обстоюється думка про можливість залучення психологів системи освіти до процесів формування безпечного середовища в громаді.
Категорію «готовність колективного суб’єкта дії» визначено як: 1) сукупність якостей та знань колективних суб’єктів (груп, команд, об’єднань, державних інститутів), що дають їм змогу ефективно взаємодіяти в кризових, екстремальних чи надзвичайних умовах у процесі вирішення спільних завдань; 2) забезпечення об’єктивних умов для налагодження та підтримки конструктивної взаємодії в ситуації, що склалася.
Висунуто ідею про п’ять векторів готовності: 1) спроможність відповідних державних органів та структур забезпечити необхідні умови функціонування суспільства та їхню здатність організовувати життєдіяльність громадян таким чином, щоб мінімізувати ймовірність настання надзвичайної ситуації; 2) спроможність державних структур ефективно організовувати процес підготовки до дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій, процеси супроводження та подолання їхніх наслідків; 3) спроможність державних органів та структур забезпечити медичну, психологічну та гуманітарну допомогу постраждалим унаслідок дії надзвичайної ситуації як в умовах самої надзвичайної ситуації, так і після завершення дії деструктивних факторів; 4) спроможність суб’єктів дії виконувати свої професійні обов’язки в умовах надзвичайної ситуації; 5) спроможність суб’єктів дії в умовах надзвичайної ситуації конструктивно/ефективно вирішувати різні проблемні питання.
Презентовано два виміри готовності: організаційний і психологічний; запропоновано чотири групи завдань, що потребують вирішення для психологічного забезпечення формування готовності.
Розроблено систему принципів залучення фахівців-психологів різних громадських і професійних організацій громади, а також психологів системи освіти та соціальних педагогів до надання допомоги постраждалим від надзвичайної ситуації: 1) принцип партнерства, 2) принцип відкритості, 3) принцип добровільності, 4) принцип справедливої мотивації, 5) принцип необхідності приросту компетентності, 6) принцип територіальності, 7) принцип відповідальності.
It is substantiated the necessity to develop a holistic system to ensure the psychological security of the community.
It is emphasized that children and school youth suffer a lot from catastrophic events, that is caused not only because of lack of experience (knowledge, skills, response skills in emergencies) but also because of the age peculiarities of their psyche (low stress resistance, which leads to stress and post-stress disorders due to inability to cope with a stressful situation).
It is argued that psychologists in the education system should be involved in the process of creating a safe environment in the community.
The «readiness of the collective subject of action» category is defined as 1) a set of qualities and knowledge of collective subjects (groups, teams, associations, state institutions) that allow them to interact effectively in a crisis, extreme or emergency conditions in solving common problems; 2) providing objective conditions for establishing and maintaining constructive interaction in the current situation.
It is shown that readiness system consists of five vectors: 1) the ability of relevant government agencies and structures to provide the necessary conditions for the society's functioning, and their ability to organize the lives of citizens in a way that minimizes the probability of emergencies; 2) the ability of government agencies to effectively organize the process of preparation for action in case of emergencies, the processes of monitoring and overcoming the consequences of emergencies; 3) the ability of state bodies and structures to provide medical, psychological and humanitarian assistance to victims of the emergency both straight in the emergency, and after the destructive factors performance; 4) the ability of the subjects to perform their professional duties in an emergency; 5) the ability of the emergency situation subjects to constructively/effectively solve various problems.
There are highlighted the organizational and psychological dimensions of readiness; there are proposed four groups of tasks that should be solved to psychologically ensure the readiness formation.
It is proposed the system of principles to involve psychologists who belong to various public or professional community organizations, and psychologists who work in the education system, to help victims of emergencies.
Such system consists of 1) the principle of partnership, 2) the principle of openness, 3) the principle of voluntariness, 4) the principle of fair motivation, 5) the principle of the need to increase competence, 6) the principle of territoriality, 7) the principle of responsibility.
 
Publisher Інститут соціальної та політичної психології
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728002/2/219-Article%20Text-460-1-10-20210730.pdf
- Духневич, В. М. (orcid.org/0000-0003-0115-5517 <http://orcid.org/0000-0003-0115-5517>) (2021) Community readiness for emergency challenges: psychological perspective Наукові студії із соціальної та політичної психології, 47 (50). pp. 151-159. ISSN 2309-8287
10.33120/ssj.vi47(50).219
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33120/ssj.vi47(50).219