Формування гендерної культури як основа реалізації індивідуального потенціалу розвитку старшокласників
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/727940/
http://uej.undip.org.ua/Zhurnal/2021/3/Zmist_2021_3.php 10.32405/2411-1317-2021-3-5-12 |
|
Title |
Формування гендерної культури як основа реалізації індивідуального потенціалу розвитку старшокласників
Gender culture formation as the basis for realizing individual potential of development of high school children |
|
Creator |
Топузов, Олег Михайлович
Малихін, Олександр Володимирович Арістова, Наталія Олександрівна |
|
Subject |
316 Соціологія
37 Education 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті висвітлюється формування гендерної культури старшокласників у закладах загальної середньої освіти. Проблема формування гендерної культури старшокласників на засадах розуміння гендеру й гендерної рівності зумовлена нагальною потребою в якнайшвидшому подоланні гендерних стереотипів і дискримінації чоловіків і жінок у сучасному українському суспільстві. На теоретичному рівні автори обґрунтовують необхідність організації освітньої діяльності старшокласників на основі усвідомлення провідних ідей гендерного підходу, що сприяє створенню необхідних умов для реалізації їхнього індивідуального потенціалу розвитку, формування навичок конструктивної міжгендерної взаємодії, і як результат, ефективно впливає на формування їхньої гендерної культури. Автори розглядають різні підходи до розуміння сутності поняття «гендер» і пропонують його власне уточнене визначення. Узагальнено принципи формування гендерної культури старшокласників, а саме: принцип доступності всіх видів і форм освітніх послуг; принцип урахування гендерних відмінностей та індивідуально-типологічних особливостей старшокласників; принцип забезпечення рівних умов для розкриття здібностей і потреб старшокласників; принцип вибору індивідуальної освітньої траєкторії. The article highlights the questions concerning formation of high school students’ gender culture at general secondary schools. The problem of forming high school students’ gender culture on the basis of understanding gender and gender equality is caused by the urgent need to overcome gender stereotypes and discrimination of men and women in the present-day Ukrainian society. At the theoretical level the authors substantiate the need to organise high school students’ educational activity on the basis of fundamental principles of the gender-oriented approach whose implementation provides the creation of conditions necessary for the development of high school students individual potential, skills for constructive inter-gender interaction and influences the formation of high school students’ gender culture effectively. Authors discuss various approaches to understanding the essence of the notion of “gender” and provide their own definition. Gender is defined as a complex formation which affects a person’s understanding of his/her role and behaviour within the social and cultural norms and rules of a particular society which govern the constructive interaction between its members. The principles of forming high school students’ culture are determined, namely, the principle of accessibility of all types and forms of educational services; the principle of considering gender differences and individual peculiarities of high school students; the principle of creating equal conditions for maximizing high school students’ potential and identifying their needs; the principle of choosing individual educational trajectory. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/727940/1/C%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A3%D0%9F%D0%96_%E2%84%963.pdf
- Топузов, Олег Михайлович (orcid.org/0000-0001-7690-1663 <http://orcid.org/0000-0001-7690-1663>), Малихін, Олександр Володимирович (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>) and Арістова, Наталія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-0943-8039 <http://orcid.org/0000-0002-0943-8039>) (2021) Gender culture formation as the basis for realizing individual potential of development of high school children Ukrainian Pedagogical Journal, 3. pp. 5-12. ISSN 2411-1317 10.32405/2411-1317-2021-3-5-12 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32405/2411-1317-2021-3-5-12
|
|