Record Details

Освітній консенсус-навігатор для сім’ї

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727445/
 
Title Освітній консенсус-навігатор для сім’ї
Educational consensus navigator for the family
 
Creator Богачков, Ю.М.
Ухань, П.С.
Милашенко, В.М.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
 
Description Запропоновано інформаційну технологію виявлення впливів, їх візуалізацію та застосування для досягнення консенсусу вибору учнем індивідуальної освітньої траєкторії.
Запропонований підхід сприяє розвитку самосвідомості учнів взагалі, та у виборі своєї освітньої траєкторії зокрема.
Підхід полягає у наступному. Даємо можливість дитині структуровано сформулювати як вона бачить (оцінює) своє навчання та яким би воно мало бути в ідеалі на її погляд. Одночасно надаємо таку ж можливість батькам (за необхідності окремо мати та батько) та іншим впливовим особам. Моніторингове порівняння бачення дитини, батьків і інших стейкхолдерів дозволяє виявити точки розбіжності і сфокусуватись на їх обговоренні. І зрештою, прийти до консенсусу. Система зберігає історію бачень та досягнутих рішень. Це дозволяє зробити ретроспективний аналіз, і побачити адекватність прийнятих рішень, та оцінити ступінь розвитку самосвідомості дитини. Чим вона вище (багато адекватних рішень) тим спокійніше батьки можуть «відпускати» дитину.
The information technology of detection of influences, their visualization and application for achievement of the consensus of a choice of the student of an individual educational trajectory is offered.
The proposed approach promotes the development of students' self-awareness in general, and in the choice of their educational trajectory in particular.
The approach is as follows. We give the child the opportunity to formulate in a structured way how he sees (evaluates) his learning and what it should be ideally in his opinion. At the same time, we provide the same opportunity to parents (if necessary, separate mother and father) and other influential people. Monitoring comparisons of the vision of the child, parents and other stakeholders allows to identify points of disagreement and focus on their discussion. And finally, come to a consensus. The system preserves the history of visions and achieved decisions. This allows you to make a retrospective analysis, and see the adequacy of decisions, and assess the degree of development of self-awareness of the child. The higher it is (many adequate solutions), the calmer the parents can "let go" of the child.
 
Publisher РОІППО
 
Date 2021
 
Type Book Section
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727445/1/%D0%91%D0%BE%D0%B3%D0%B0%D1%87%D0%BA%D0%BE%D0%B2_415%20%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96%D0%B9%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D0%B5%D0%BD%D1%81%D1%83%D1%81%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%96%D0%B3%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80%20.pdf
- Богачков, Ю.М. (orcid.org/0000-0001-5088-7154 <http://orcid.org/0000-0001-5088-7154>), Ухань, П.С. (orcid.org/0000-0001-7318-6027 <http://orcid.org/0000-0001-7318-6027>) and Милашенко, В.М. (2021) Educational consensus navigator for the family In: Х Всеукраїнська інтерактивна науково-практична конференція «Цифрові технології в освітньому процесі закладів освіти» РОІППО, м. Рівне, Україна, pp. 1-5. (Submitted)