Record Details

Features of development of scientific and methodological support for implementation of technological education content in the gymnasium (primary school)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727542/
http://ipvid.org.ua/vypusk-26/Zmist26.php
10.32405/2411‐1309‐2021‐26‐226‐241
 
Title Features of development of scientific and methodological support for implementation of technological education content in the gymnasium (primary school)
Особливості розроблення науково-методичного забезпечення реалізації змісту технологічної освіти в гімназії (основній школі)
Особенности разработки научно-методического обеспечения реализации содержания технического образования в гимназии (основной школы)
 
Creator Tarara, Anatolii
Sushko, Inna
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description The article clarifies the state of coverage in the literature of scientific and methodological support for the implementation of technological education content of primary school students. To conduct the study, the modern technological education content of technical-technological and engineering-technical direction has been determined, its importance has been substantiated for the educational process in the gymnasium, technical progress. The importance of following the principles of didactics "logic" and "continuity" has been emphasized during the training of high school and high school students, the implementation of certain content in both parts of the school. The necessity of logical interrelation has been substantiated between training methods of gymnasium and high school students, the system approach in the course of pupils’ training of these links of educational institution. The scientific (theoretical) basis has been created for development of a technique of realization for the maintenance of technical-technological and engineering-technical orientation in gymnasium. Psychological, pedagogical and methodological requirements (conditions) have been determined for the effective implementation of the technological education content in the gymnasium
У статті з’ясовано стан висвітлення в літературі науковометодичного забезпечення реалізації змісту технологічної освіти учнів основної школи. Для проведення дослідження визначено сучасний зміст технологічної освіти техніко-технологічного та інженерно-технічного спрямування, обґрунтовано його важливість для навчального процесу в гімназії, технічного прогресу. Наголошено на важливість виконання принципів дидактики «логічність» і «наступність» під час навчання учнів гімназії і старшої школи, реалізації визначеного змісту в обох ланках школи. Обґрунтовано необхідність логічного взаємозв’язку між методиками навчання учнів гімназії і старшої школи, системного підходу у процесі навчання учнів цих ланок освітнього закладу. Створено наукову (теоретичну) основу для розроблення методики реалізації змісту техніко-технологічного та інженерно-технічного спрямування в гімназії. Визначено психолого-педагогічні та методичні вимоги (умови) для ефективної реалізації змісту технологічної освіти в гімназії.
В статье выяснено состояние освещения в литературе научно-методического обеспечения реализации содержания технологического образования учащихся основной школы. Для проведения исследования определены современное содержание технологического образования технико-технологического и инженерно-технического направления, обоснованно его важность для учебного процесса в гимназии, технического прогресса. Отмечено важность выполнения принципов дидактики «логичность» и «преемственность» при обучении учащихся гимназии и старшей школы, реализации определенного содержания в обоих звеньях школы. Обоснована необходимость логической взаимосвязи между методиками обучения учащихся гимназии и старшей школы, системного подхода в процессе обучения учащихся этих звеньев образовательного учреждения. Создана научная (теоретическую) основу для разработки методики реализации содержания технико-технологического и инженерно-технического направления в гимназии. Определены психолого-педагогические и методические требования (условия) для эффективной реализации содержания технологического образования в гимназии.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727542/1/%D0%A1%D0%90%D0%99%D0%A2_%D0%94%D0%A0%D0%A3%D0%9A_%D0%9F%D0%A1%D0%9F_26_%202021%28PDf%29-226-241.pdf
- Tarara, Anatolii (orcid.org/0000-0001-7517-0651 <http://orcid.org/0000-0001-7517-0651>) and Sushko, Inna (orcid.org/0000-0002-1905-192X <http://orcid.org/0000-0002-1905-192X>) (2021) Features of development of scientific and methodological support for implementation of technological education content in the gymnasium (primary school) Проблеми сучасного підручника (26). pp. 226-241. ISSN 978-966-644-446-5
10.32405/2411‐1309‐2021‐26‐226‐241