Record Details

Реформа освіти та освітня політика: психологічні аспекти міждисциплінарних знань

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727550/
https://sssppj.org/index.php/ssj/article/view/170
https://doi.org/10.33120/ssj.vi46(49).170
 
Title Реформа освіти та освітня політика: психологічні аспекти міждисциплінарних знань
Education reform and educational policy: psychological aspects of interdisciplinary knowledge
 
Creator Бевз, Г. М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена визначенню континууму понять, які стосуються «реформи» як категорії «змін» задля розширення їх доступності для між- та транс-дисциплінарних досліджень а також укріплення професійних меж психологічних знань. Завдання дослідження: 1) окреслити континуум понять міждисциплінарних знань, що стосуються реформи, наразі у сфері освіти; 2) визначити сферу компетенції психології у їх інтерпретації та застосуванні при поясненні явищ соціально-психологічного походження, зокрема, реформи освіти. Методологією дослідження розгорталася у сфері полі- крос- між-та транс-дициплінарного контексту теоретичного вивчення надбань різних наукових дисциплін щодо континууму понять категорії «зміни». У статті найбільш повно представлено порівняльний аналіз таких понять, як модернізація, трансформація (оптимізація, раціоналізація), реформа та політика (у сфері освіти), інновація, новація та нововведення а також зміни та управління змінами. Доведено, що наукова думка лише частково опанувала полі та крос-дисциплінарний аспект досліджень. Стверджується, що перехід на міждисциплінарний та крос-дисциплінарний підхід у вивченні соціальних змін, забезпечить наукове інтеграційне підґрунтя для вирішення значущих соціальних питань, яким виступає реформа, наразі, у сфері освіти. Доведено, що застосування теорії дифузії інновації щодо вирішення питань реформування освіти (як соціальної інновації) може послугувати механізмом переборення її історично зафіксованої неуспішності незалежно від країни застосування. Практичне значення здійсненого аналізу полягає 1) у розподілі повноважень між мета- (галузеве міністерство) та мезо- і мікрорівнями (громада та школи) при впровадженні освітньої реформ; 3) визначенні значення зміни механізмів відносно різних системних рівнів просування реформи; 2) розвіювання міфу непорушності явища опору у процесах інноваційного розвитку. Ці ж самі аспекти і будуть складати соціальну значущість представленого у статті дослідження. Оригінальність дослідницької роботи виступає поєднання полі- крос- між- та трансдиципіларних підходів у вивченні складного соціального явища – реформа, наразі в освіті.
The article is consecrated to defining a continuum of concepts that refer to "reform" as a category of "change" in order to broaden their accessibility to inter- and trans-disciplinary studies, as well as to strengthen the professional boundaries of psychological knowledge. The objectives of the study are: 1) to outline a continuum of concepts of interdisciplinary knowledge regarding reform, currently in the field of education; 2) determine the sphere of competencies of psychology in their interpretation and application in explaining the phenomena of socio-psychological origin, education reform in particular.
The methodology of the study developed in the field of poly-cross-inter-and trans-disciplinary context of the theoretical study of the assets of different scientific disciplines regarding the continuum of concepts of the "change" category.
Comparative analysis of the concepts such as modernization, transformation (optimization, and rationalization), reform and policy (in the sphere of education), novation, newness, and innovation, as well as change and change management are most fully presented in the article. It is proved that scientific opinion has only partially mastered the poly and cross-disciplinary aspect of research. It is argued that transition to the interdisciplinary and cross-disciplinary approach to the study of social change will provide a scientific integration basis for addressing the significant social issues such as reform, for the time being in the sphere of education. It is proved that the application of the theory of innovation diffusion to address the issues of reforming education (as a social innovation) can serve as a mechanism to overcome its historically fixed failure, regardless of the country of application. The practical significance of this analysis presented: 1) in division of the authorities between the meta (sectoral ministry) and the meso, as well as the micro levels (community and schools) in implementing educational reforms; 3) in determining the value of changing the mechanisms in relation to the different systemic levels of promotion of the reform; 2) dispelling the myth of inviolability of the phenomenon of resistance in the processes of innovative development. These same aspects will make up the social significance of the study presented in this article. Originality of the research work is formed by a combination of poly-cross-inter and trans-disciplinary approaches in the study of complex social phenomenon – which is currently the reform in the sphere of education.
Cross-disciplinary should be considered as a promising direction for further studies of complex social phenomena.
 
Publisher ТОВ «Талком»
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727550/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%91%D0%B5%D0%B2%D0%B7-2020.pdf
- Бевз, Г. М. (orcid.org/0000-0003-2487-5429 <http://orcid.org/0000-0003-2487-5429>) (2020) Education reform and educational policy: psychological aspects of interdisciplinary knowledge Наукові студії із соціальної та політичної психології, 46 (49). pp. 196-209. ISSN 2309-8287
https://doi.org/10.33120/ssj.vi46(49).170