Record Details

Особливості сформованості наративної компетентності користувачів соціальних мереж

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727530/
 
Title Особливості сформованості наративної компетентності користувачів соціальних мереж
Особенности сформированности нарративной компетентности пользователей социальных сетей
Features of formation of narrative competence of social networks users
 
Creator Гуцол, Кирил Віталійович
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
316 Соціологія
 
Description У статті представлено емпіричне дослідження проблеми сформованості наративної компетентності користувачів популярних соціальних мереж. Показано, що в сучасному суспільстві соціальні Інтернет-мережі поступово трансформуються на користувацькі блогосфери. В умовах мережевої культури блог стає однією з варіацій дискурсивного декларування, конструювання досвіду особистості, новим типом автонаративу. Центральне місце в блозі займає авторський текст, що передбачає певний рівень сформованості наративної компетентності її автора: здатності виокремлювати та інтерпретувати наративні висловлювання Іншого, тобто, виявляти наративи в соціокультурних текстах (за текстом бачити наратив) та вибудовувати на цій основі власні наративні конструкти.
Показано, що атрибутивні форми наративного конструювання досвіду розрізняються в блогах користувачів різних Інтернет-мереж та платформ. У користувачів п’яти популярних соцмереж (YouTube, Instagram, TikTok, Facebook, Telegram) виокремлено три основних (передсмисловий, смисловий та метасмисловий) і два перехідних рівні сформованості наративної компетентності. Визначено статистично значимі відмінності в сформованості рівня наративної компетентності між користувачами відеохостингу YouTube і соцмережі Instagram. Припущення щодо нерівномірності сформованості наративної компетентності в користувачів інших досліджуваних груп достовірно не підтверджено.
Обґрунтовано перспективність розроблення двох окремих модулів тренінгу розвитку наративної компетентності для користувачів соціальних мереж, що мають передсмисловий та смисловий рівні її сформованості.
В статье представлено эмпирическое исследование проблемы сформированности нарративной компетентности пользователей популярных социальных сетей. Показано, что в современном обществе социальные Интернет-сети постепенно трансформируются в пользовательские блогосферы. В условиях сетевой культуры блог становится одной из вариаций дискурсивного декларирования, конструирования опыта личности, новым типом автонарратива. Центральное место в блоге занимает авторский текст, предусматривающий определенный уровень сформированности нарративной компетентности ее автора: способности выделять и интерпретировать нарративные высказывания Другого, то есть, выявлять нарративы в социокультурных текстах (по тексту видеть нарратив) и выстраивать на этой основе собственные нарративные конструкты.
Показано, что атрибутивные формы нарративного конструирования опыта различаются в блогах пользователей разных Интернет-сетей и платформ. У пользователей пяти популярных соцсетей (YouTube, Instagram, TikTok, Facebook, Telegram) выделены три основных (предсмысловый, смысловой и метасмысловый) и два переходных уровня сформированности нарративной компетентности. Определены статистически значимые отличия в сформированности уровня нарративной компетентности между пользователями видеохостинга YouTube и соцсети Instagram. Предположение о неравномерности сформированности нарративной компетентности у пользователей других исследуемых групп достоверно не подтверждено.
Обоснована перспективность разработки двух отдельных модулей тренинга развития нарративной компетентности для пользователей социальных сетей, имеющих предсмысловой и смысловой уровни ее сформированности.
The article is an empirical study of the issue of formation of narrative competence of popular social networks users. The author demonstrates that social internet networks in contemporary society are gradually being transformed into users’ blogospheres. Within network culture the blog becomes one of variations of discursive declaration, constructing of personality’s experience, a new type of self-narrative. Author's text is in a middle of a blog, which requires a certain level of narrative competence of its author: ability to distinguish and interpret narrative statements of the Other, that is to identify narratives in sociocultural texts (see a narrative behind a text) and build their own narrative constructs based on that.
The author shows that attributive forms of narrative construction of experience differ in blogs of users of different Internet networks and platforms. Users of five popular social networks (YouTube, Instagram, TikTok, Facebook, Telegram) have three main (pre-semantic, semantic and meta-semantic) and two transitional levels of narrative competence. Statistically significant differences in formation of the level of narrative competence among users of YouTube video hosting and Instagram social network were identified. Assumptions about the uneven formation of narrative competence among users of other studied groups are not reliably confirmed.
The prospects of elaborating of two separate training modules for development of narrative competence for social networks users with pre-semantic and semantic levels of its formation are substantiated.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, ЖДУ ім. І.Франка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727530/1/APP_2_2021_104_115.pdf
- Гуцол, Кирил Віталійович (2021) Features of formation of narrative competence of social networks users Актуальні проблеми психології: Том: Психологічна герменевтика, 13 (2). pp. 104-115. ISSN 2072-4772