Record Details

Методичні питання визначення рівнів сформованості інтерпретаційних процесів особистості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/727529/
 
Title Методичні питання визначення рівнів сформованості інтерпретаційних процесів особистості
Методические вопросы определения уровней сформированности интерпретационных процессов личности
Methodical questions of definition of levels of formation of the persons interpretive processes
 
Creator Зарецька, О.О.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
 
Description У роботі розглядаються методичні питання побудови діагностичної процедури для визначення рівня сформованості інтерпретаційних процесів у дорослої особистості для подальшого використання у експерименті. Робота виконана в контексті психолого-герменевтичного підходу. Обґрунтовуються методичні рішення, вироблені для втілення наукового задуму в конкретні методики. Детально обговорюються всі компоненти методики: лист-інструкція, експериментальні тексти, завдання до текстів, обробка відповідей респондентів за виявленими критеріальними ознаками сформованості інтерпретативних процесів та їх лексичним втіленням. Описано процедуру проведення письмового онлайн-опитування та її модифікації. Віковою групою респондентів були дорослі. Аналіз матеріалів апробації дозволив виявити і проаналізувати негативні фактори, які заважали дорослим респондентам пройти експеримент до кінця. На базі цього аналізу було модифіковано як завдання до експериментальних текстів, так і саму процедуру проведення опитування. Завдання за експериментальними текстами мали за мету дати можливість визначити рівень сформованості у респондентів інтерпретаційних процесів (передсмисловий, смисловий або метасмисловий). За матеріалами аналізу експериментальних даних визначено ознаки у відповідях респондентів, сама наявність і зміст яких є діагностичними для висновків про той чи інший рівень сформованості інтерпретативних моментів у респондентів. Намічено шляхи подальших уточнюючих розробок критеріального апарату визначення рівня сформованості інтерпретативних процесів. Зроблено висновок про низький рівень розвиненості багатьох складових наративної і рефлексивної компетентностей дорослих респондентів.
В работе рассматриваются методические вопросы построения диагностической процедуры для определения уровня сформированности интерпретационных процессов у взрослой личности для дальнейшего использования в эксперименте. Работа проделана в контексте психолого-герменевтического подхода. Обосновываются методические решения, разработанные для воплощения научного замысла в конкретные методики. Подробно обсуждаются все компоненты методики: письмо-инструкция, экспериментальные тексты, задачи по текстам, обработка ответов респондентов по выявленным критериальным признакам сформированности интерпретативных процессов и их лексическим воплощениям. Описана процедура проведения письменного онлайн-опроса и его модификации. Возрастной группой респондентов были взрослые. Анализ материалов апробации позволил выявить и проанализировать негативные факторы, мешавшие взрослым респондентам пройти эксперимент до конца. На базе этого анализа была модифицирована как задача к экспериментальным текстам, так и сама процедура проведения опроса. Задачи по экспериментальным текстам имели целью дать возможность определить уровень сформированности у респондентов интерпретационных процессов (предсмысловый, смысловой или метасмысловый). По материалам анализа экспериментальных данных определены признаки ответов респондентов, само наличие и содержание которых являются диагностическими для выводов о том или ином уровне сформированности интерпретативных моментов у респондентов. Намечены пути дальнейших уточняющих разработок критериального аппарата для определения уровня сформированности интерпретативных процессов. Сделан вывод о низком уровне развитости многих составляющих нарративной и рефлексивной компетентностей взрослых респондентов.
The paper considers methodological issues of constructing a diagnostic procedure to determine the level of formation of interpretive processes in an adult for further use in a comprehensive experiment. The work is performed in the context of the psychological-hermeneutic approach. The methodical decisions made for realization of the scientific plan in concrete techniques are substantiated. All components of the methodology are discussed in detail: instruction letter, experimental texts, tasks to texts, processing of respondents' answers according to the identified criteria for the formation of interpretive processes and their lexical embodiment. The procedure for conducting a written online survey and its modifications are described. The age group of respondents were adults. The analysis of the approbation materials allowed to identify and analyze the negative factors that prevented adult respondents to complete the experiment. Based on this analysis, both the task for the experimental texts and the survey procedure itself were modified. Tasks based on experimental texts aimed to determine the level of formation of respondents' interpretive processes (pre-semantic, semantic or meta-semantic). According to the materials of the analysis of experimental data, the features in the answers of the respondents are determined, the very presence and content of which are diagnostic for conclusions about one or the other level of formation of interpretive processes in the respondents. It is concluded that the level of development of many components of narrative and reflexive competencies of adult respondents is low.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, ЖДУ ім. І.Франка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/727529/1/APP_2_2021_89_103.pdf
- Зарецька, О.О. (2021) Methodical questions of definition of levels of formation of the persons interpretive processes Актуальні проблеми психології: Том: Психологічна герменевтика. pp. 89-103. ISSN 2072-4772